Alain Mikli


Bylo mu teprve třiadvacet, když s čerstvým diplomem založil v roce 1978 vlastní značku. O pět let později si jeho brýle nasadil na nos zpěvák Elton John a zrodila se hvězda mezi návrháři brýlí.

Francouz s arménskými a libanonskými kořeny si prý brýle zamiloval na první pohled. Zatímco jeho -náctiletí vrstevníci stále přemýšleli, co budou v dospělosti dělat, Mikli už byl zapálený pro optiku. Navrhovat brýle a vést vlastní firmu se učil sám, metodou pokus-omyl. Dnes zaměstnává 350 zaměstnanců.

Na jeho brýlích je vždy něco zvláštního, ať už je to neobvyklý tvar obrouček, nebo použití netradičních materiálů. Možná pro svoji neprvoplánovou extravaganci se Mikliho brýle objevily na obličeji Umy Thurman ve filmu Batman & Robin nebo Brada Pitta v Mexičanovi. Mikliho největší vášní je celulóza, chemicky tvrzený materiál na bázi bavlny. Celulóza, která je z vnější strany matná a z vnitřní lesklá, je i hlavním prvkem poslední Mikliho kolekce Matt. "V době krize nechceme příliš provokovat okázalostí. Proto je vnější strana, kterou vidí ostatní, matná, ale ta vnitřní, kterou vidí jen nositel, lesklá. Stejně jako ženy pod oblečením ukrývají luxusní prádlo," vysvětloval v polovině března svou filozofii Mikli v pražském Žilka Optik Studiu, když zde otevíral svůj první shop in shop ve střední a východní Evropě.



Harald Gottschling & Philipp Haffmans (vpravo)


Dají se vyrobit brýle bez jediného šroubku? Tým stojící za berlínskou značkou Mykita dokázal, že ano. Jejich obroučky vyražené z jediného kusu tenkého plechu jsou ideální pro ty, kdo si potrpí na dokonalé technické zpracování. Cvakání s unikátním kloubem je navíc návyková záležitost.

Čtyřčlenný tým se dal dohromady teprve v roce 2003. Dnešní designéři Harald Gottschling a Philipp Haffmans se potkali už na studiích průmyslového designu a společně vyvinuli i jednoduchý systém kloubu určený pro brýlové obroučky. Pak se dali dohromady s Philippovým bratrem Danielem Haffmansem a Moritzem Kruegerem, kteří jim značku pomáhali rozjet po obchodní stránce. Pro značku je typické nejen zvláštní technologické zpracování, ale i samotné město Berlín, kde se odehrává vše, od ruční výroby po marketing a distribuci. Ostatně samotné jméno značky je odvozeno od jejich prvního berlínského pracoviště - bývalé budovy dětských jeslí (Kindertagesstätte), v němčině hovorově nazývaných Kita. Kdo by ale čekal, že brýle od německé značky budou působit příliš chladně, hodně by se zmýlil. Mykita má za sebou například spolupráci se známým brazilským návrhářem Alexandrem Hercovitchem. Výsledkem jsou vtipné obroučky s retro výrazem v zářivých barvách.



Christian Roth & Eric Domege (vpravo)


Kdyby se v roce 1983 v New Yorku nepotkal Němec Christian Roth s Francouzem Ericem Domegem, přišla by módní scéna o jedny z nejluxusnějších brýlí a celebrity o oblíbený doplněk.

Pro oba se staly brýle vášní už v dětství. Roth dostal své první sluneční brýle v patnácti letech. V polovině 70. let otec ze služební cesty přivezl "raybany". Brýle ho fascinovaly natolik, že si jako středoškolák přivydělával na brigádě v jedné optice. Domege s módou vyrůstal, jeho matka byla oděvní návrhářkou a ve dvanácti musel kvůli oční vadě poprvé začít nosit brýle. Uchvátilo ho, jak může okamžitě změnit svůj vzhled. Oba nadšenci se krátce po svém setkání v New Yorku spřátelili a společně prolézali bleší trhy a pátrali po zajímavých starých brýlích. "Přátelé nás tehdy poprosili, zda bychom pro jejich módní přehlídku neupravili starší brýle. Dvanáct párů jsme předělali pomocí barvy a nových čoček. Naše brýle se pak dokonce objevily i na obálce magazínu Women's Wear Daily. To nám dodalo sebevědomí a postrčilo nás k založení vlastní firmy," vzpomínal Domege na začátky značky pro odborný magazín Vision. Dnes je značka Christian Roth synonymem pro luxus, který si oblíbily hlavně celebrity. Když si Rothovy býle nasadil Andy Warhol, o úspěch bylo postaráno. Navrhovali brýle pro kolekci Karla Lagerfelda i Michaela Korse.



Gai Gherardiová & Barbara McReynoldsová (vlevo)


Na nošení brýlí od dvojice designérek americké značky l.a. Eyeworks musí mít nositel buďto hodně odvahy, nebo smyslu pro humor. Nejsou to totiž jen klasické brýle, které pomáhají rozeznávat tváře na ulici a titěrná písmenka na obalech. Jsou to výpovědi o nositelově osobnosti. Společně navrhují brýle již od roku 1979 a jako by se předháněly v co nejbláznivějších návrzích. Kulaté obroučky ve třech zmrzlinových barvách, všemožné retro brýle, zářivé odstíny červené, žluté a zelené. Ať už jsou ale brýle jakékoli, mají jedno společné: zakončení nožiček ve tvaru žabích prstů. Prý proto, že obě designérky chovaly na pracovním stole párek žab. Díky vtipu se designérkám podařilo během několika let proměnit mnohými nenáviděné brýle ve vyhledávaný doplněk. "Brýle nabízejí možnost několikrát změnit osobnost. Jsou skvělým doplňkem. Kontaktní čočky jsou pořád stejné, není s nimi zábava. Nemůžete si je sundávat a nasazovat, hrát si s nimi, kousat do nich, točit s nimi. Možná s nimi lépe vidíte, ale nemůžete s nimi vypadat lépe. Brýle ale dokážou obojí," řekla Gherardiová před časem pro list New York Times. "Když vás někdo poprvé potká, první věc, které si všimne jsou brýle. Obroučky se okamžitě stávají ústředním bodem, což je skvělé. Nesnažte se proto brýle v obličeji schovat, právě naopak," dodala McReynoldsová.

Prohlédněte si další brýle na www.obrazem.ihned.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist