Soukromý český přepravce RegioJet ze skupiny Student Agency včera v Bratislavě představil soupravu Talent od kanadského výrobce Bombardier, kterou příští rok nasadí na trase mezi hlavním městem, Dunajskou Stredou a Komárnem.

Cestující si vlak budou moci vyzkoušet do čtvrtka. V roce 2012 bude společnost zabezpečovat pravidelnou osobní dopravu na Slovensku necelou desítkou vlaků.

RegioJet chtěl otevřít dotované železniční linky také v České republice, kraje však upřednostnily České dráhy.

Od příštího roku naostro

"Devět souprav bude připravených v lednu a únoru příštího roku. My chceme první soupravy přivézt na Slovensko začátkem příštího roku a pak zopakovat testovací jízdy," řekl Jiří Schmidt z RegioJetu.

Česká společnost vypraví v nejbližších dnech několik mimořádných vlaků, kde cestující pojedou za symbolický poplatek. V platnosti však zůstává také jízdní řád státního přepravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Od začátku března příštího roku by měl přepravu lidí mezi Bratislavou a Komárnem zabezpečovat pouze RegioJet, který podepsal s ministerstvem dopravy smlouvu na devět let. Společnost nabídla nižší ceny a lepší služby. V nízkopodlažních soupravách by mělo být bezdrátové připojení k internetu či občerstvení a tisk.

Zájem i o další linky

RegioJet však nenasadí nové soupravy, ale rekonstruované, pět let staré vlaky. Výroba nových by podle šéfa společnosti Radima Jančury trvala dva až tři roky. "Proto jsme si pronajali vozidla, která už pár let jezdí v Německu," řekl Jančura. Nové soupravy naopak RegioJet nasadí na plánované lince mezi Prahou, Ostravou a Žilinou, kterou chce v polovině roku spustit. Toto spojení však bude provozovat na vlastní riziko a na rozdíl od linky do Komárna na ni nebude dostávat dotaci od státu.

Český přepravce plánuje ročně na zhruba sto kilometrů dlouhé trati přepravit 1,9 milionu cestujících. Spojení na jih Slovenska nabídne každou hodinu, ve špičce se intervaly ještě zkrátí. V současnosti přijíždějí do Bratislavy směrem z Dunajské Stredy denně tisíce lidí, většina motorovými vozidly. Při vjezdu do metropole proto doprava často kolabuje.

Jančura do budoucna připustil zájem také o další státem dotované regionální linky, ale i o spojení mezi Bratislavou a východem země. "Bratislava-Košice je nádherná dálková trať, která by mohla fungovat klidně i bez dotací. To je to nejlepší, v Česku máme podobné spojení Praha-Ostrava," řekl.

TALENT
Vlak Talent, který má jezdit od března 2012 mezi Bratislavou a Komárnem, představil včera majitel Student Agency Radim Jančura.
FOTO: ČTK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist