Podnikatel Radim Jančura nevzdává svou snahu nabourat monopol Českých drah a dostat se jako alternativní dopravce na české koleje. Jeho společnost RegioJet nyní dokončuje výběrové řízení na dodavatele padesátky nových vagonů, s nimiž chce už příští rok jezdit na rychlíkových dálkových tratích.

Z informací rumunského serveru Financiarul.ro plyne, že dodavatelem těchto vagonů by mohl být jeden z největších výrobců vlaků v Evropě - rumunská firma Astra Vagoane Calatori (AVC). Server píše, že rumunská AVC získala zakázku od české firmy na výrobu padesáti vagonů pro pasažéry. "Jsme krátce před podpisem smlouvy s českou železniční společností. Do konce příštího roku máme dodat 50 vagonů pro pasažéry, které budou používány v České republice," sdělil rumunskému ekonomickému listu Ziarul Financiar Daily průmyslník Valer Blidar, majitel rumunské společnosti Astra Vagoane Calatori. Jméno české firmy neuvedl.

Všechny indicie ovšem ukazují na Jančurův RegioJet, jenž v červnu vypsal výběrové řízení na padesát nových vagonů a už několikrát posunul termín zveřejnění vítěze. Sám Jančura však popírá, že by již dodavatele vybral a dal firmě zakázku. "Rumunská firma Astra Vagoane Calatori od nás zakázku nedostala. Výběrové řízení ještě nebylo ukončeno. Nejsme před podepsáním smlouvy," uvedl HN Jančura a odmítl záležitost dále komentovat. Výsledek tendru hodlá oznámit až v říjnu nebo v listopadu.

Podle dříve zveřejněných informací jde o zakázku v objemu přes jednu miliardu korun, jeden vagon by mohl stát zhruba 25 milionů. Vagony mají být dodány ve třech etapách od letošního prosince do konce roku 2012. Půjde o luxusnější typy vozů.

Kvůli vstupu na dálkové tratě už Jančurova společnost nakoupila devět rychlíkových lokomotiv za více než půl miliardy korun. Během dubna či května příštího roku by měly jeho vlaky jezdit na trase mezi Prahou a Ostravou, některé budou zajíždět až do Českého Těšína a slovenské Žiliny. Firma již má údajně souhlas Správy železniční dopravní cesty.

Radim Jančura se snaží dostat už delší dobu své vlaky na české koleje, kde nyní jezdí téměř výhradně České dráhy. V loňském roce podal podnikatel několika krajským úřadům nabídky na provozování železniční dopravy v regionech. Především usiloval o obsazení linek, které se kraje rozhodly zrušit v rámci úsporných opatření. Kraje však mají dohodu s Českými drahami na následujících 10 let. Jančura se dnes snaží napadnout, že tato dohoda vznikla bez výběrového řízení, a svůj boj o dobytí železnice nevzdává.

"Naším cílem je jezdit všechny tratě od regionálních po dálkové," řekl Jančura, jenž tvrdí, že to dokáže o 20 až 30 procent levněji než České dráhy a že jeho vlaky budou nabízet větší komfort.

Od dubna do srpna uskutečnila jeho firma několik prezentačních jízd na tratích především v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji s nízkopodlažními vlaky Siemens Desiro, které měla na operativní leasing. Možnosti využilo asi 200 tisíc cestujících.

Jančura se nyní chystá dále vyjednávat s ministrem dopravy Vítem Bártou o možném uplatnění RegioJetu na železnici a o některých, podle něho nefér výhodách pro České dráhy. "Jde nám například o to, že stát by měl zrušit dotace vlaků Intercity a Eurocity, na něž vynaloží 380 milionů korun," podotýká Jančura.

Na české koleje se dnes tlačí i další společnosti, například britská Arriva, která by měla jezdit prozatím na Liberecku, a Wagon Service, jež má zajišťovat linku Košice-Praha.


Tendr na vagony

50

vagonů vyšší třídy pro dálkovou trasu Praha-Ostrava poptává ve výběrovém řízení podnikatel Radim Jančura.

1,3

miliardy korun činí přibližně objem celé zakázky.

1,26

miliardy korun dosáhl loňský obrat firmy Astra Vagoane Calatori, která by měla podle rumunských médií kontrakt získat. Zisk činil zhruba 560 milionů korun.



UMÍME TO LEVNĚJI
RegioJet zahájil v dubnu propagační jízdy i po neprovozované trati Děčín-Krupka na Teplicku. Majitel firmy Radim Jančura je přesvědčen, že jeho vlaky budou levnější a modernější.
foto: ČTK