Zájem Čechů o nákup kávy v obchodech v období od loňského dubna do letošního března mírně klesl. Vyplývá to z údajů české pobočky společnosti Nielsen Company.
Prodané množství nejprodávanější, pražené kávy se meziročně snížilo o čtyři procenta, u rozpustné kávy naopak zhruba o dvacetinu vzrostlo. Rostoucí popularitě se těší kapsle do speciálních kávovarů, jejichž prodej se meziročně zvýšil o více než 50 procent.
Lidé v tuzemských obchodech s potravinami a smíšeným zbožím ve sledovaném období nakoupili celkem 20 742 tun kávy, což bylo přibližně o 2,5 procenta méně než o rok dříve, ve finančním vyjádření prodeje klesly přibližně o dvě procenta. Lidé za kávu zaplatili 5,1 miliardy korun. Ve statistice nejsou zahrnuty údaje o prodejích ve velkoobchodech Makro, stejně jako v restauracích či kavárnách.
Nejvíce lidé kupují kávu v hypermarketech. Jejich podíl na tržbách kategorie představuje 40 procent. Naopak klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím. Na druhou pozici se tak tlačí diskontní prodejny, s pětinovým podílem již dohnaly tradiční "smíšenky".
Pražená káva (zrnková i mletá) tvoří zhruba 65 procent veškeré prodané kávy v Česku, druhou nejoblíbenější je káva instantní s přibližně pětinovým podílem. Přes pětiprocentní růst prodaného množství klesla hodnota prodejů rozpustné kávy o jedno procento na zhruba dvě miliardy Kč.
"Trh instantní kávy zaznamenává růst v objemovém vyjádření, který je však tažen především na úkor ceny," vysvětlila mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.
Kapslí či polštářků určených pro speciální domácí kávovary lidé v Česku loni koupili bezmála za 260 milionů korun, zatímco v předchozím období zhruba za 170 milionů Kč.
Trh s kávou již dnes ovlivňuje a v blízké budoucnosti pravděpodobně ještě ovlivní rekordní růst jejích cen. Cena kávy arabica se ve čtvrtek na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.
Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Její německá centrála uvedla, že kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady plně přenést na spotřebitele, a proto letos počítá s poklesem zisku.
V Česku provozuje kavárny zhruba deset velkých kavárenských řetězců, k nejznámějším patří třeba Starbucks či australský řetězec Gloria Jean's Coffees.
Český trh s kávou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist