Zájem Čechů o nákup kávy v obchodech v období od loňského dubna do letošního března mírně klesl. Vyplývá to z údajů české pobočky společnosti Nielsen Company.

Prodané množství nejprodávanější, pražené kávy se meziročně snížilo o čtyři procenta, u rozpustné kávy naopak zhruba o dvacetinu vzrostlo. Rostoucí popularitě se těší kapsle do speciálních kávovarů, jejichž prodej se meziročně zvýšil o více než 50 procent.

Lidé v tuzemských obchodech s potravinami a smíšeným zbožím ve sledovaném období nakoupili celkem 20 742 tun kávy, což bylo přibližně o 2,5 procenta méně než o rok dříve, ve finančním vyjádření prodeje klesly přibližně o dvě procenta. Lidé za kávu zaplatili 5,1 miliardy korun. Ve statistice nejsou zahrnuty údaje o prodejích ve velkoobchodech Makro, stejně jako v restauracích či kavárnách.

Nejvíce lidé kupují kávu v hypermarketech. Jejich podíl na tržbách kategorie představuje 40 procent. Naopak klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím. Na druhou pozici se tak tlačí diskontní prodejny, s pětinovým podílem již dohnaly tradiční "smíšenky".

Pražená káva (zrnková i mletá) tvoří zhruba 65 procent veškeré prodané kávy v Česku, druhou nejoblíbenější je káva instantní s přibližně pětinovým podílem. Přes pětiprocentní růst prodaného množství klesla hodnota prodejů rozpustné kávy o jedno procento na zhruba dvě miliardy Kč.

"Trh instantní kávy zaznamenává růst v objemovém vyjádření, který je však tažen především na úkor ceny," vysvětlila mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

Kapslí či polštářků určených pro speciální domácí kávovary lidé v Česku loni koupili bezmála za 260 milionů korun, zatímco v předchozím období zhruba za 170 milionů Kč.

Trh s kávou již dnes ovlivňuje a v blízké budoucnosti pravděpodobně ještě ovlivní rekordní růst jejích cen. Cena kávy arabica se ve čtvrtek na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.

Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Její německá centrála uvedla, že kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady plně přenést na spotřebitele, a proto letos počítá s poklesem zisku.

V Česku provozuje kavárny zhruba deset velkých kavárenských řetězců, k nejznámějším patří třeba Starbucks či australský řetězec Gloria Jean's Coffees.


Český trh s kávou

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist