Vítězové za jednotlivé kraje postupují do celostátního kola a zde už se udělují příslušné tituly. Představitelům vítězných společ-ností jsme položili tři stejné otázky:.
1. Co pro vaši společnost znamená úspěch v soutěži Zaměstnavatel roku 2011?
2. Odhalila účast v soutěži nějaké slabé stránky v personální práci, na které se v budoucnu zaměříte?
3. Na co jste v personální práci pyšní? O které zkušenosti byste se rádi podělili a co byste doporučili ostatním, méně úspěšným společnostem?
AGC Flat Glass Czech
Člen AGC Group, někdejší Glaverbel Czech, dnes člen celosvětové sítě Asahi Glass Company, je největší výrobce plochého skla a jeho aplikací ve střední Evropě. Vedení firmy i hlavní závody sídlí v Teplicích. AGC Flat Glass Czech v současnosti vyrábí a zpracovává ploché sklo pro stavebnictví a pro automobilový průmysl. Jejím prioritním záměrem není jen zvyšování objemu výroby, ale především udržení vysokého standardu kvality produktů a nabízených služeb. Celosvětově vysoká poptávka po skle je také důvodem výstavby nové linky na výrobu skla pro automobilový průmysl, která zahájila produkci v září 2008. Práci u společnosti nyní nachází více než 3000 lidí.
Na naše otázky odpovídá Libor Sehnal, personální ředitel společnosti:
1. Vítězství je pěkné, ale pro mne je důležitější to, co je za tím skryto. A to je potvrzení úspěšnosti způsobu naší práce a zvolené cesty, po které jsme se před pár lety vydali. Konkurence roste, tedy těch opravdu dobrých zaměstnavatelů je v České republice rok od roku více, o to těžší je se na výsluní dostat a ještě těžší je se tam udržet. A nám se to, jak vidno, celkem dobře daří. Beru to jako ocenění úsilí, ale i odvahy týmu lidí ve vedení firmy dělat personální práci jinak. A letošní vítězství? Budu upřímný. Že se nám podaří titul z loňska obhájit, je věc, kterou jsem opravdu nečekal a o to víc jsem hrdý na tým lidí, který se na tomto úspěchu podílí.
2. Neřekl bych, že účast v soutěži odhalila nějaké slabé stránky. V rámci srovnání s ostatními významnými zaměstnavateli jsme měli možnost identifikovat některé oblasti a procesy, které je možné vylepšit, zjednodušit, ale i takové, kde je možné realizovat i celkem zajímavé změny. Samozřejmě ve prospěch zaměstnanců. Oblastí, kde je možné změnu uskutečnit, je třeba náš caffeteria systém. Chystáme se jej změnit tak, aby zaměstnanec mohl své benefity hradit platební kartou prostřednictvím platebních terminálů a nebyl tak omezen pouze internetovou nabídkou. Takže v budoucnu se chystáme rozšířit oblast zaměstnaneckých výhod ve spolupráci s našimi dodavateli.
3. Je toho samozřejmě více. Z těch nejdůležitějších jsou to lidi, nové projekty a odvaha. Pyšní jsme na lidi, protože to, co dělá firmu firmou, jsou právě její zaměstnanci. Na nové projekty, jako jsou inovace, které nám pomohly v letech krize a ušetřily desítky miliónů korun a propouštění pak nebylo tak drastické. A odvaha? Odvaha ke změně systému personální práce.
U lidí se chvilku zastavím. Zaměstnanci nejsou výrobní nástroj, za který bývají někdy mylně pokládáni. V praxi se můžete setkat s termínem "lidské zdroje". Z mého pohledu lidé ale nejsou zdroje, lidé jsou lidé, jsou jedineční a takto je nezbytné k nim i přistupovat.
K dosažení úspěchu potřebujete mít okolo sebe tým lidí, který se nebojí riskovat, zkusit něco nového, nebojí se jít neznámou cestou, nebojí se stát se lídrem. Lidi, kterým věříte a nebojíte se jim delegovat některé, místy i zásadní kompetence. Základním kamenem úspěchu je však podpora ze strany vrcholového vedení. To je kritický bod u každé změny. Kolegy musíte přesvědčit o tom, že personální práce není pouze a jen záležitost personalistů, ale všech řídicích zaměstnanců. Musíte být ochotni a také schopni jim pomoci a podpořit je v jejich aktivitách. Pokud je personalista pouze odborníkem, který takovouto podporu ze strany managementu nemá, může mít firma velmi dobré personální systémy, ale z pohledu zaměstnanců nebude příliš úspěšná. Pokud je personální práce součástí běžné, denní práce managementu a řídicích pracovníků, je to rázem viditelné, a to jak na firemní kultuře, tak i na měřitelných parametrech, jako je nemocnost či fluktuace. Tento odlišný způsob personální práce je věcí, o které jsme dokázali přesvědčit zaměstnance i kolegy z vrcholového vedení. Zřejmě to je a byl, myslím, hlavní důvod našeho několikaletého úspěchu.
Novem Car Interior Design
Firma Novem působí v ČR více než 10 let v Městě Touškově u Plzně, má přes 700 zaměstnanců. Je jedním z deseti závodů koncernu s celosvětovou působností, který je jedničkou na trhu dřevěných ozdobných dílů do interiérů luxusních automobilů. Na naše otázky odpovídá František Plachý, ředitel závodu:
1. Ocenění dlouholeté práce v personální oblasti, motivaci zaměstnanců a budování firemní kultury.
Přestože se této oblasti věnujeme od založení firmy a umísťovali jsme se vždy na předních místech, teprve poté, co organizátor soutěže, společnost Fincentrum změnila metodiku vyhodnocování, jsme mohli dosáhnout na příčky nejvyšší.
2. Naše účast v soutěži slabé stránky přímo neodhalila, ale díky doprovodnému programu a prezentacím ostatních špičkových firem máme možnost srovnání a čerpání inspirace pro další zlepšování v oblasti HR.
3. Jsme pyšní na naši firemní kulturu, která zahrnuje mimo jiné spokojenost zaměstnanců, motivační programy, širokou škálu vzdělávacích programů, nadstandardní péči o zdraví a pracovní podmínky našich zaměstnanců. Přes dosažené úspěchy se nepovažujeme za firmu, která by měla radit ostatním společnostem, ale z vlastní zkušenosti vím, že vybudovat vyspělou firemní kulturu je běh na dlouhou trať, který trvá roky a záleží na všech zaměstnancích, ale zejména na skvělém týmu HR, kterému patří můj dík.
Mondy Štětí
Společnost Mondi Štětí je předním světovým výrobcem papíru a buničiny.
Počátky papírenského průmyslu ve Štětí sahají do roku 1949, kdy byla zahájena výstavba původní papírny Sepap. V následujících desetiletích se název a vlastník papírny změnil několikrát. Po kupónové privatizaci získala továrnu v celém jejím rozsahu švédská společnost AssiDoman, následně rakouská společnost Frantschach a od roku 2004 mezinárodní skupina Mondi. Díky významným investicím do zvýšení kapacit a zlepšení jakosti výrobků Mondi Štětí je nyní největším výrobcem papírových obalů a buničiny na českém trhu.
"Všechno, co v Mondi Štětí děláme, je zaměřeno na vytváření řešení pro naše zákazníky a přinášení výjimečných hodnot udržitelným způsobem. Naše cíle jsou jednoduché: spokojení zákazníci, silná spolehlivá partnerství a zodpovědní, vysoce motivovaní zaměstnanci, jejichž zdraví a bezpečnost je naší hlavní prioritou," uvádí na adresu své firmy generální ředitel Jan Žižka. A zde jsou jeho odpovědi na naše otázky:
1. Úspěch v soutěži Zaměstnavatel roku pro nás znamená především ocenění naší dlouholeté práce. Zviditelnění společnosti Mondi Štětí jako zajímavého a perspektivního zaměstnavatele, ale i jako významné společnosti na českém trhu. Letošní zapojení do soutěže souvisí se změnou strategie společnosti, která se více zaměřuje na komunikaci s externím světem, než tomu bylo v minulosti.
2. Bezprostředně v souvislosti se soutěží jsme slabé stránky neobjevili. Nicméně máme před sebou několik projektů, na které se v letošním roce zaměříme. Jako příklad můžeme jmenovat změnu firemní kultury s důrazem na větší otevřenost, zodpovědnost, aktivní přístup v oblasti bezpečnosti a neustálou vůli se zlepšovat a vzdělávat. Cílem je rovněž rozšíření spolupráce se školami, jejich studenty a absolventy.
3. V současné době jsme pyšní na zavedení procesu ročního hodnocení zaměstnanců napříč celou společností a jeho funkčním propojením s nastavenými cíli společnosti a ostatními personálními procesy, tj. vzděláváním, talent managementem a plánováním následnictví. Pravidelné hodnocení chápeme také jako důležitý prvek posilující komunikaci uvnitř firmy a zvyšující výkon celé společnosti.
A co bychom doporučili ostatním společnostem? Potkávejte se se svými zaměstnanci, komunikujte s nimi a naslouchejte jim. Právě oni stojí za úspěchy firmy a budete překvapeni, kolik skvělých nápadů a podnětů můžete tímto způsobem získat.
ArcelorMittal Ostrava
ArcelorMittal Ostrava je největší hutní firmou v České republice a patří do největší světové ocelářské skupiny ArcelorMittal. Roční kapacita výroby společnosti jsou 3 milióny tun oceli, exportuje zhruba 50 % produkce do více než 80 zemí celého světa. Zaměstnává téměř 6 tisíc lidí, dohromady s dceřinými společnostmi jich je téměř 9 tisíc. Letos oslaví ArcelorMittal Ostrava 60 let své existence. Už od svého vzniku patřila tehdejší Nová Huť k nejvýznamnějším firmám v kraji. Poskytovala a poskytuje zaměstnání mnoha tisícům zdejších obyvatel. Před firmou je i velmi nadějná budoucnost. Chystají se zde miliardové investice do nových technologií. Tou největší bude nová ocelárna za zhruba pět miliard korun. Znamená to zavedení nové, moderní technologie, huť bude samozřejmě ekologičtější a zaměstnanci budou mít lepší pracovní podmínky.
Na naše otázky odpovídá Jan Rafaj, ředitel pro personalistiku a vnější vztahy:
1. Je to důležitá zpráva jak pro zaměstance, tak i pro investora i širokou veřejnost v regionu, kde působíme. Vzhledem k tomu, že jsme se stali nejlepším zaměstnavatelem Moravskoslezského kraje v roce 2010 i 2011, je to pro naše zaměstnance ujištěním, že pracují ve firmě, která je stabilní a poskytuje jim motivační balík benefitů. Získání a obhájení titulu nejlepšího zaměstnavatele je potvrzením, že jsme prestižní firmou, na kterou mohou být její zaměstnanci pyšní.
2. Dle organizátorů soutěže uspěly firmy, které mají vyvážený přístup v jednotlivých HR oblastech, jako jsou náklady, úroveň vzdělávání, benefity, fluktuace apod. To je velká výzva i pro nás. Cílem personální práce nemá být najít nějaký jednostranně úspěšný projekt či přístup, ale trvale vytvářet pracovní podmínky vyvážené v širokém spektru tak, aby poskytovaly jistotu stálého růstu pro zaměstnance i pro zaměstnavatele.
3. Hrdí můžeme být na mnoho věcí. Přesto, že se naší společnosti krize dotkla zásadním způsobem, podařilo se nám ji nejen přečkat, ale vycházíme z ní posíleni a zrestrukturalizováni. To vše se podařilo při zachování sociálního smíru a s vysokou úrovní komunikace se zástupci zaměstnanců.
Oblast HR zareagovala na nečekanou výzvu a změnila v krizovém a pokrizovém období tradiční přístupy, které se ve firmě budovaly téměř 60 let. Nyní máme nastaveny velice moderní, benchmarkové postupy v oblastech vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, jejich motivace, interní komunikace, odměňování a dalších programů pro zaměstnance. Zavedli jsme proces hodnocení každého zaměstnance a celou řadu speciálních programů. Vybraní zaměstnanci procházejí talent programem, ale máme i speciální projekt pro začlenění čerstvých absolventů. Uplatňuje se u nás tržní srovnávání mezd a obrovský pokrok jsme udělali v oblasti snížení rizik při práci našich zaměstnanců. To vše by se dalo shrnout to věty: jsme společnost, která si uvědomuje, že růst znamená hledání trvalého zlepšování.
Závody skupiny Valeo (Rakovník, Žebrák, Humpolec)
Společenství Valeo se prezentuje ve 27 zemích na všech světových kontinentech. Má 109 výrobních základen a 58 vývojových středisek. Celkem zaměstnává přes 65000 zaměstnanců.
Na území české republiky působí tři výrobní společnosti Valeo, které přímo poskytují cca 2200 pracovních příležitostí a prostor pro širokou síť dodavatelů a jsou to: Valeo Autoklimatizace v Rakovníku, výrobce klimatizačních jednotek do osobních automobilů, Valeo Výměníky Tepla v Žebráku, výrobce výměníků tepla nezbytných pro klimatizační jednotky a Valeo Kompresory v Humpolci, výrobce kompresorů pro chladicích systémy automobilů.
Vnitřní kultura Valeo je postavena ve všech oblastech řízení na důsledném respektu ke kvalitě, inovaci, procesnímu a systémovému pojetí. Tyto charakteristiky, společně s propracovaným řízením lidských zdrojů a vztahem k životnímu prostředí vytvářejí základ podnikatelského úspěchu v náročném konkurenčním prostředí .
Naše otázky zodpověděla Lenka Drbohlavová, National HR director:
1. Zviditelnění na trhu práce, jasný signál uchazečům o zaměstnání i stávajícím zaměstnancům. Pocit hrdosti.
2. Nedostatečně rozvinutý HR marketing, nedostatečně prezentované silné stránky Valeo, přílišná skromnost tam, kde není opodstatněná.
3. Nastavení HR procesů ve společnostech Valeo patří k opravdové špičce v oboru. Věříme, že právě jejich aplikace nám pomohla dosáhnout tak dobrých výsledků. Ostatním, méně úspěšným společnostem nabízíme pomocnou ruku a od těch úspěšnějších se rádi poučíme.
Sodexo Zaměstnavatel roku 2011
1. AGC Flat Glass Czech a. s., člen AGC Group
2. NOVEM Car Interior Design k. s.
3. Mondi Štětí a. s.
4. ArcelorMittal Ostrava a. s.
5. Závody skupiny Valeo (Rakovník, Žebrák, Humpolec)
6. ŠKODA AUTO a. s.
7. ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
8. T-Mobile Czech Republic a. s.
9. DHL Information Services (Europe) s. r. o.
10. TRW Automotive Czech s. r. o.
Sodexo Zaměstnavatel regionu 2011
Jihočeský kraj
Robert Bosch, spol. s r.o.
Jihomoravský kraj
Jihomoravská plynárenská, a.s.
Karlovarský kraj
Momentive Specialty Chemicals, a.s.
Královéhradecký kraj
GMC Software Technology s.r.o.
Liberecký kraj
TRW Automotive Czech s.r.o.
Moravskoslezský kraj
ArcelorMittal Ostrava a.s.
Olomoucký kraj:
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.
Pardubický kraj
ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
Plzeňský kraj
NOVEM Car Interior Design k.s.
Praha
T-Mobile Czech Republic a.s.
Středočeský kraj
VALEO VÝMĚNÍKY TEPLA k.s.
Ústecký kraj
AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group
Vysočina
Valeo Compressor Europe, s.r.o.
Zlínský kraj
CENTROPROJEKT a.s
Libor Sehnal, personální ředitel AGC Flat Glass Czech
František Plachý, ředitel závodu Novem Car Interior Design
Jan Žižka, generální ředitel Mondy Štětí
Jan Rafaj, ředitel pro personalistiku a vnější vztahy ArcelorMittal Ostrava
Lenka Drbohlavová, National HR director Valeo
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist