Velké české společnosti zvažují, zda využijí včerejšího rozhodnutí Internetového sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN), že se za koncové domény internetových adres budou moci použít jména soukromých firem. Některé společnosti považují svoji současnou adresu za dostatečně známou, jiné se bojí, že by nová koncovka nebyla srozumitelná pro zahraniční uživatele internetu.
Místo koncovek .com, .org či .net budou moci nově internetové adresy končit jmény podniků či obchodních značek jako .apple či .marlboro. Chystaná změna se považuje za obrovskou příležitost pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.
Pro největší domácí pivovar Plzeňský Prazdroj by bylo zajímavé mít v internetové adrese stejnou koncovku jako její první část, firma ale zatím není rozhodnutá, zda takové možnosti využije. "Nejprve musíme vyhodnotit, co by nám taková koncovka přinesla a zda by ve světe internetu a při prezentaci Prazdroje znamenala nějakou výhodu. Ještě zajímavější by pro nás mohla být třeba koncovka 1842, která by komunikovala i další atribut našeho piva, například jeho tradici," řekl mluvčí pivovaru Jiří Mareček.
Českobudějovický pivovar Budvar o případném využití nového typu domény zatím nerozhodl. "Vyhodnocujeme smysluplnost takové investice," uvedl mluvčí firmy Petr Samec. Podobně se vyjádřila také mluvčí elektrárenské skupiny ČEZ Eva Nováková. "O této možnosti víme, teprve však budeme zvažovat, zda by pro nás měla význam," sdělila.
Jedna z největších tuzemských hutních firem, Třinecké železárny, bude o této možnosti jednat. "Je ale pravda, že případně nově vzniklé doméně Třineckých železáren by rozuměli na internetu možná jen ve slovanských zemích Evropy," podotkla mluvčí firmy Dušana Chreneková.
České banky se k nové možnosti internetové prezentace staví spíše skepticky, i když konečné rozhodnutí ani v jejich případě obvykle ještě nepadlo. Například ČSOB ani další firmy z její skupiny, Poštovní spořitelna a Hypoteční banka, o možnosti využít nové koncovky domén zatím neuvažují. "Vzhledem k tomu, že doména csob.cz je v současnosti zavedenou adresou, tak v současné době o této možnosti neuvažujeme. Do budoucna však nemůžeme vlastní internetovou doménu zcela vyloučit," uvedla mluvčí ČSOB Pavla Hávová.
"O využití názvu Hypoteční banky pro internetovou doménu v současné chvíli neuvažujeme, do budoucna však nevylučujeme, že se této nové příležitosti nějakým způsobem chopíme," řekla i mluvčí Hypoteční banky Rita Gabrielová.
Česká spořitelna, největší tuzemská banka, v tuto chvíli situaci analyzuje a zvažuje všechna pro a proti. "Registrace nových koncových domén bude probíhat až od 12. ledna 2012, takže v současnosti je ještě předčasné říct, zda se touto cestou vydáme či nikoliv," uvedl Jan Holinka z tiskového oddělení banky.
Včerejšímu rozhodnutí organizace předcházelo šest let vyjednávání. Jde o jednu z největších změn v internetovém prostředí. Žádosti o registraci nových koncových domén bude ICANN přijímat po 90 dnů od 12. ledna příštího roku. Poplatek je 185 tisíc dolarů (3,15 milionu Kč) a formulář má 360 stran.
Nové domény
185 000
dolarů (3,15 milionu korun) bude činit poplatek za registraci nových koncových domén s názvem firmy.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist