Nejbohatší polský podnikatel Jan Kulczyk se dohodl s Volkswagenem na prodeji svých podílů ve firmách, které se zabývají prodejem aut z produkce tohoto německého koncernu na trhu v Polsku. Podle deníku Rzeczpospolita za ně Němci mohou zaplatit okolo 700 milionů zlotých (přes čtyři miliardy korun).

Kulczyk z automobilové branže odchází, protože se chce zaměřit na podnikání v oblasti energetiky a infrastruktury.

Volkswagen od příštího roku od Kulczyka převezme 49procentní podíl ve společnosti Škoda Auto Polska, která od roku 1994 oficiálně zastupuje výrobce aut značky Škoda na polském trhu, a podíl 50,1 procenta ve skupině Kulczyk Pon Investments. Její součástí jsou firmy, které dovážejí a prodávají auta německého koncernu, dále Volkswagen Bank Polska a Volkswagen Leasing.

Podle médií je Polsko pro Volkswagen velmi zajímavé. Loni každé páté nové auto prodané v Polsku bylo některé ze značek, jež patří koncernu z Wolfsburgu.

Škodovky jsou dlouhodobě nejprodávanějšími auty v polských autosalonech - loni v Polsku našlo nového majitele na 38 000 vozů této české značky. Volkswageny mají pátý největší podíl na trhu.

"Díky transakci s Kulczykem bude mít Volkswagen větší kontrolu nad polským trhem, může lépe reagovat, když se na něm situace nějak změní," řekl deníku Rzeczpospolita šéf institutu Samar Wojciech Drzewiecki, který dlouhodobě sleduje polské automobilové odvětví.

Prodej nových aut v Polsku nicméně celkově klesá. Za tři čtvrtletí letošního roku se jich prodalo zhruba o šest procent méně než v tom samém období loňského roku.