Dříve odstavené tankery na přepravu zkapalnělého zemního plynu (LNG) opět brázdí světové oceány. Celé odvětví je na vzestupu.
Nejviditelnějším příkladem jsou lodě třídy Q-Max, katarské lodě o maximální přijatelné velikosti pro tamní přístavy, které od roku 2009 zajížděly do přístavu Port of Milford Haven v západním Walesu.
Lodě třídy Q-Max měří 360 metrů a pojmou 266 tisíc metrů kubických plynu. Jsou tak veliké, že je může přijmout jen hrstka přístavů, například katarský Ras Laffan, Milford Haven a některé terminály v Severní Americe. Rozměry lodí by ale neměly být na překážku. Jako většina tankerů na LNG byly projektovány pro konkrétní trasy a dodavatele. Jeden z jejich největších světových producentů, katarský RasGas, mluví o tankerech jako o "plujících ropovodech".
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.