Evropská dluhová krize podle včerejšího vydání listu The New York Times ztěžuje firmám na celém světě přístup k úvěrům. Problém se týká jak aerolinek a obřích přepravních společností, tak malých výrobců a posouvá světovou ekonomiku blíže k dalšímu poklesu.

Investoři podle deníku vnímají evropské banky držící dluhopisy hned několika problémových zemí eurozóny jako slabý článek globálního finančního řetězce. Americké fondy peněžních trhů jim proto pomalu přestávají půjčovat peníze. Evropské banky tím přinutily zpřísnit podmínky pro poskytování úvěrů. V některých případech dokonce jejich dlouhodobí klienti přišli o financování zcela.

Evropské banky jsou navíc pod tlakem regulátorů, kteří po nich požadují větší kapitálové rezervy. Banky tak snižují objem půjček i z těchto důvodů. Podle analytiků by se během příštích několika let mohly zbavit úvěrů v hodnotě tří bilionů eur, což odpovídá 10 procentům jejich celkových aktiv.

Horší přístup firem k půjčkám ale ohrožuje ekonomiku. Aerolinky Air France například tradičně získávaly peníze od francouzských bank BNP Paribas a Société Générale k financování zhruba 15 procent nákupů letadel. Nyní ale tyto banky šetří kapitál a přestávají půjčky aerolinkám poskytovat. Air France si proto nyní budují vztahy s čínskými a japonskými finančními ústavy. Evropské úvěry nejsou v současnosti dostupné ani pro leteckou společnost Emirates sídlící v Dubaji, jež nyní chystá nákup 243 letadel za více než 84 miliard dolarů. Obrací se proto na partnery v rozvíjejících se ekonomikách a islámský systém financování.


Pokud největší banky nejsou schopny poskytovat úvěry, brzdí to ekonomický rozvoj a přispívá k recesi.
Alex Roever
analytik firmy JP Morgan Chase