Vzrostl podíl dopravců z východní Evropy, především z Polska, Maďarska, Rumunska a Bulharska. Kromě českých vozů klesá i podíl slovenských nebo německých nákladních automobilů, uvedla Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je za stát pověřené spravováním mýtného systému.

Kamióny tuzemských dopravců sice stále tvoří dominantní část placení mýtného a slovenští dopravci s přibližně 12 procenty vybraného mýtného zaujímají druhou příčku, jejich podíl se však rok od roku snižuje.

Za nárůstem podílu dopravců z východní Evropy může podle oslovených odborníků řada faktorů. Podle Karla Feixe, ředitele společnosti Kapsch, která české mýto provozuje, může být za růstem podílu balkánských nebo polských dopravců fakt, že nabízejí nižší ceny za dopravované zboží, a jsou tak více využíváni i západoevropskými firmami.

To potvrzuje také Jaroslav Hanák, prezident Svazu dopravy České republiky. Za dynamickým nárůstem objemu přepravy u dopravců z východní Evropy může podle něj i daleko nižší spotřební daň na paliva v těchto zemích, a s tím spojená cena nafty.

Další možný důvod nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia. "Země jako Německo, Česko nebo Slovensko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou EURO V, a přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů," vysvětluje Feix.