Tržby tuzemských automobilek a jejich dodavatelů loni vzrostly o 13 procent na téměř 800 miliard korun. To je 22 procent celkových tržeb průmyslu. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Tržby členských firem sdružení se loni zvýšily rovněž o 13 procent na rekordních 677,5 miliardy korun. Zhruba 80 procent produkce výrobců automobilů a dílů směřovala do zahraničí. Ve sdružení je 152 firem, vedle nich v oboru podniká zhruba dalších 35 výrobců.
"Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu. I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země EU, kam směřuje přes 80 procent dodávek, začíná se náš vývoz diverzifikovat. A to je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Počet zaměstnanců členských firem sdružení se zvýšil o pět procent na 110 735 lidí, a blíží se tak situaci v období před ekonomickou recesí.
Průměrná měsíční mzda meziročně vzrostla o 4,6 procenta na 29 246 Kč. Dostala se tak o pětinu nad celostátní průměr ČR. Včetně nečlenských firem autoprůmysl přímo zaměstnává 150 000 osob.
Rok 2011 zaznamenal dosud nejvyšší výrobu silničních vozidel v dějinách českých zemí přesahující 1,2 milionu kusů, což představuje nárůst o 11,5 procenta. Výroba osobních aut se loni zvýšila o 11,4 procenta na 1,192 milionu vozů. Letos by měla výroba podle Jahna opět mírně růst i přes očekávaný pokles prodejů v Evropě.
Vedle nejisté situace v eurozóně patří mezi rizika pro český automobilový průmysl podle Jahna i nečitelná politika EU, která na jedné straně nutí výrobce vyrábět stále bezpečnější a ekologičtější vozy, ale neříká, jakou technologii preferuje a bude podporovat. Dalším rizikem je nedostatek absolventů technicky zaměřených škol.
Dodavatelé se na celkových tržbách podíleli 46 procenty. Meziročně jejich tržby vzrostly o 11 procent na 310 miliard korun.
Sdružení rovněž vyhlásilo nejúspěšnější firmy z oboru za loňský rok. V kombinaci růstu tržeb, jejich výše, zisku a přidané hodnoty na pracovníka si nejlépe vedly Continental Automotive Czech Republic, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Iveco Czech Republic, Monroe Czechia a Škoda Auto.
NEJISTOTA
Podle šéfa SAP Martina Jahna patří k největším rizikům pro automobilový sektor nejistá situace v eurozóně, nečitelná politika Bruselu ohledně podpory technologií a nedostatek absolventů technických škol.
FOTO: HN - M. HASÍKOVÁ
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist