Tržby tuzemských automobilek a jejich dodavatelů loni vzrostly o 13 procent na téměř 800 miliard korun. To je 22 procent celkových tržeb průmyslu. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Tržby členských firem sdružení se loni zvýšily rovněž o 13 procent na rekordních 677,5 miliardy korun. Zhruba 80 procent produkce výrobců automobilů a dílů směřovala do zahraničí. Ve sdružení je 152 firem, vedle nich v oboru podniká zhruba dalších 35 výrobců.

"Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu. I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země EU, kam směřuje přes 80 procent dodávek, začíná se náš vývoz diverzifikovat. A to je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Počet zaměstnanců členských firem sdružení se zvýšil o pět procent na 110 735 lidí, a blíží se tak situaci v období před ekonomickou recesí.

Průměrná měsíční mzda meziročně vzrostla o 4,6 procenta na 29 246 Kč. Dostala se tak o pětinu nad celostátní průměr ČR. Včetně nečlenských firem autoprůmysl přímo zaměstnává 150 000 osob.

Rok 2011 zaznamenal dosud nejvyšší výrobu silničních vozidel v dějinách českých zemí přesahující 1,2 milionu kusů, což představuje nárůst o 11,5 procenta. Výroba osobních aut se loni zvýšila o 11,4 procenta na 1,192 milionu vozů. Letos by měla výroba podle Jahna opět mírně růst i přes očekávaný pokles prodejů v Evropě.

Vedle nejisté situace v eurozóně patří mezi rizika pro český automobilový průmysl podle Jahna i nečitelná politika EU, která na jedné straně nutí výrobce vyrábět stále bezpečnější a ekologičtější vozy, ale neříká, jakou technologii preferuje a bude podporovat. Dalším rizikem je nedostatek absolventů technicky zaměřených škol.

Dodavatelé se na celkových tržbách podíleli 46 procenty. Meziročně jejich tržby vzrostly o 11 procent na 310 miliard korun.

Sdružení rovněž vyhlásilo nejúspěšnější firmy z oboru za loňský rok. V kombinaci růstu tržeb, jejich výše, zisku a přidané hodnoty na pracovníka si nejlépe vedly Continental Automotive Czech Republic, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Iveco Czech Republic, Monroe Czechia a Škoda Auto.



NEJISTOTA
Podle šéfa SAP Martina Jahna patří k největším rizikům pro automobilový sektor nejistá situace v eurozóně, nečitelná politika Bruselu ohledně podpory technologií a nedostatek absolventů technických škol.
FOTO: HN - M. HASÍKOVÁ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist