Na Slovensku byla v době studené války soustředěna hlavně výroba těžké vojenské techniky - tanků, bojových vozidel pěchoty a dělostřeleckých systémů. Většina produktů směřovala na východní trhy nebo do arabských zemí, které však ne vždy za zboží platily. Masové propouštění, které následovalo po konci studené války, postihlo ještě před rozpadem federace desítky tisíc lidí. V současnosti se v rámci slovenského zbrojního průmyslu úspěšně rozvíjejí pouze dílčí programy - například výroba pistolí K100 poblíž Banské Bystrice nebo leteckých simulátorů ve firmě Virtual Reality Media v Trenčíně. Obří socialistické zbrojovky skončily v konkurzu.
ZŤS Martin
Středoslovenský Martin patřil k městům, která asi nejvíc odnesla kolaps zbrojní výroby. Pod tamní Závody ťažkého strojárstva patřila organizačně většina hlavních zbrojovek po celém Slovensku, přičemž v samotném Martině se vyráběly zejména tanky T-72. V době vrcholu tu pracovalo 12 tisíc lidí.
V areálu závodu se postupně usídlilo několik firem, které vyrábějí například kola pro železniční vozidla nebo motory pro traktory.
ZŤS Dubnica
V době vrcholu zaměstnávaly 13 tisíc lidí. Výroba se soustředila na houfnice a bojová vozidla pěchoty. V 90. letech zkoušeli v Dubnici rozvíjet výrobu nové houfnice Zuzana, která se v několika kusech vyvezla i do Řecka, ta však nikdy nenabyla masového rázu.
Z vojenských programů přežívá hlavně výroba náhradních dílů v rámci státního holdingu DMD. Většinu areálu využívají firmy vyrábějící například hydrauliku a součástky pro automobily.
ZŤS Detva
Před revolucí se podílely na výrobě pásových obrněných vozidel, kromě toho však rozvíjely i výrobu stavebních a zemědělských strojů.
Právě civilní programy umožnily Detvě snadněji se vyrovnat s konverzí a propouštění zde nebylo tak drastické jako na Pováží - ze šesti tisíc zaměstnanců nadále pracuje v oboru čtvrtina. Na činnost ZŤS dnes navazuje firma PPS Group, která vyrábí například součástky pro kolejová vozidla.
Považské strojárne
Munička založená už ve 20. letech postupně rozšířila výrobu o motocykly, proudové motory nebo valivá ložiska. V době vrcholu zde pracovalo 12 tisíc lidí.
Výroba ložisek, kterou dnes zastřešuje firma PSL, je jediný výrobní program strojíren, který se rozvíjí i v současnosti. V areálu se dále zabydlely firmy z Francie, Koreje, Německa nebo Itálie, které působí hlavně v automobilovém průmyslu. Dnes zaměstnávají celkově zhruba pět tisíc lidí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist