Sloučení agentur CzechInvest a CzechTrade je součástí exportní strategie schválené pro období 2012 až 2020. Podle plánu, který zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), se CzechTrade stane od 1. ledna příštího roku jednou ze čtyř divizí CzechInvestu. Další dvě divize se zaměří na podporu investic a čerpání strukturálních fondů. Administrativní a kontrolní činnosti převezme společná divize vnitřních záležitostí.

"Rozhodli jsme se pro spojení obou agentur do organizace, která by poskytovala jak podporu podnikání, inovací a investic, tak i exportu," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Sloučení zvýší možnosti využití synergických efektů, přínosem budou personální úspory a jednodušší řízení.

Ministr očekává, že tento krok výrazně přispěje k efektivnějšímu naplňování potřeb českých exportérů. Nový systém služeb musí pružně reagovat na vývoj trhu. Exportérům nabízí aktuální a ucelené informace, poradenské služby, marketingovou podporu i účinnou pomoc. Jeho součástí je například interaktivní profil vytvářený na portálu BusinessInfo.cz, který již dnes poskytuje detailní informace o 12 prioritních a celkem šestadvaceti zájmových zemích.

Nástupnická agentura bude mít méně zaměstnanců, její provozní náklady se oproti původním dvěma subjektům sníží z celkových 200 milionů na zhruba 150 miliónů korun. Personální změny se chystají hlavně v Praze, kde klesne počet lidí v administrativě a zredukují se posty vedoucích pracovníků. Ředitel sekce zahraničního obchodu MPO Zdeněk Vališ zdůrazňuje, že úspory nebyly primárním cílem. "Jde nám hlavně o efektivnější využití prostředků, za stejné peníze chceme poskytovat českým firmám lepší servis," řekl.

Ministerstvo průmyslu a obchodu během příštích týdnů výrazně posílí síť zahraničních zastoupení - do konce roku by jich mělo být celkem sedmdesát. Po loňské integraci kanceláří CzechTrade a CzechInvest, kdy jich bylo dohromady 38, se jejich počet zvýšil na nynějších 48. V současné době probíhá 10 výběrových řízení na obsazení zahraničních misí v Jižní Americe, další se budou vypisovat. Síť ministerstva průmyslu a obchodu se tak rozšíří o další kontaktní místa v Číně, v Brazílii a Turecku, zcela nová zastoupení budou zřízena v Peru, Kolumbii, Chile a v Indonésii. "Chceme, aby to nebylo jen o kontraktech, ale hlavně o kontaktech," zdůraznil ministr Kuba.

Cílená podpora exportérů zahrnuje nové portfolio poradenských a asistenčních služeb. Došlo k zavedení paušálů pro malé a středně velké podniky a cenovému zvýhodnění služeb pro export do prioritních a zájmových zemí. Balíčkové programy Basic a Business, jež nabízejí kromě informací o exportních možnostech a kontaktech také například oslovení zahraničních partnerů, jsou pro firmy dostupné v cenách od pěti do dvaceti tisíc korun. Program Plus určený pro velké exportéry poskytne - tentokrát však již za individuálně určenou cenu - dlouhodobou asistenci, například organizaci a zajištění akvizičních cest, nebo právní i daňový servis.

Přehlednější nabídka přilákala řadu malých a středně velkých firem, podle ministerstva se počet zájemců o tyto služby zvýšil oproti roku 2012 o šedesát procent.

Strategie uplatňovaná od začátku minulého roku přinesla další konkrétní výsledky. Export českých firem se meziročně zvýšil o 6,4 procenta a vloni poprvé v historii přesáhl částku tří bilionů korun. "Strategii se podařilo přetavit v ekonomiku," komentoval tyto výsledky ministr Martin Kuba. Za zvlášť důležité přitom považuje širší záběr exportu a tím i snížení závislosti na trhu EU: vývoz do prioritních a zájmových zemí meziročně stoupl o dvacet procent a dosáhl 340 miliard u prioritních a 173 miliard korun u zájmových zemí. "Tyto hodnoty jasně ukazují, že ministerstvo spolu s podnikateli správně vytipovalo trhy pro český byznys," připomíná ministr.

Spolupráce s podnikatelskou sférou je součástí exportní strategie. Na její plnění dohlíží řídící výbor, jehož členy jsou poprvé v historii vedle úředníků také představitelé hlavních podnikatelských reprezentací. Podnikatelé vyslaní Svazem průmyslu a dopravy (SPD) a Hospodářskou komorou pracují rovněž ve dvanácti projektových týmech, jež připravují konkrétní kroky pro naplnění proexportní politiky. "Rozhodnutí, že společně vybereme prioritní a zájmové země, bylo jednoznačně správné. Přínosem je ovšem i to, že se nám daří posílat do misí opravdu kvalifikované a odborně zdatné lidi," uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Kandidáti navržení svazem dosud získali tři ze šesti nově obsazovaných zahraničních zastoupení. Další dvě připadla lidem vybraným Hospodářskou komorou. "Zásadní změnou je skutečnost, že ministerstvo chce od nás, podnikatelů, slyšet, kam má směřovat své aktivity, na jaká opatření se má zaměřit a jaké lidi má vybrat pro to, aby měl český byznys v zahraničí kvalitní zástupce," připomněl i prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Export je podle něj díky dobře nastaveným mantinelům jedinou "komoditou" balíčku úsporných opatření vlády, u níž se podařilo vloni dosáhnout lepších výsledků než v předchozím období.

Obsazování postů v zahraničí by měla definitivně nastavit nová dohoda s ministerstvem zahraničních věcí (MZV). Ta je podle ministra Kuby již připravena. Dohoda by měla vyjasnit kompetence obou rezortů, jež by do budoucna spolupracovaly hlavně při otevírání nových zahraničních zastoupení. Navíc by měla službám pro exportéry otevřít i zastupitelské úřady MZV - konkrétně by měla umožnit, aby zahraniční síť MPO mohla pro služby exportérům využívat také zázemí ambasád. "Věřím, že po letech sporů tady budeme mít konečně jednotnou ekonomickou diplomacii," ocenil tento krok prezident SPD Jaroslav Hanák.

Exportéři vítají i marketingovou podporu. Nejde přitom jen o mezivládní dohody, oceňují také aktivní pomoc, takzvané "otevírání dveří". Ministr Kuba se vloni zúčastnil čtrnácti zahraničních misí, letos plánuje celkem patnáct cest. Mezi země, které hodlá spolu s delegacemi českých podnikatelů navštívit, budou letos například Rusko, Ukrajina, Gruzie, Srbsko nebo některé africké státy.

Na Afriku a zejména subsaharské země se v příštím období chce zaměřit i Mezinárodní obchodní komora. Její prezident Michal Mejstřík ji považuje za teritorium, kde se právě teď otevírají skutečně zajímavé exportní možnosti. "Je to světadíl, který se probouzí," řekl. Komora proto na září organizuje k tomuto teritoriu byznys konferenci.

Jde nám hlavně o efektivnější využití prostředků, za stejné peníze chceme poskytovat českým firmám lepší servis


Ministerstvo průmyslu a obchodu letos výrazně posílí síť zahraničních kontaktních míst a vzniknou i zcela nová zastoupení - mimo jiné v Peru.

ilustrační foto: Shutterstock

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist