Stávka pozemního personálu včera téměř zastavila veškeré lety největších německých aerolinek Lufthansa a posílila přesvědčení mnoha Němců, že éra pohodlného cestování je minulostí. Rozsah protestů Němce, kteří jsou zvyklí cestovat, nepříjemně zaskočil. Protest totiž ovlivnil zhruba 150 000 cestujících.

Ti, kteří si na včerejšek rezervovali vnitrostátní letenku, mohli využít přepravu vlakem zdarma. Lufthansa těsně spolupracuje s německými železnicemi. Společnost Deutsche Bahn posílila spoje a připravila náhradní vlaky.

Obtížná volba

Tento nápor ale zviditelnil jiný problém: supermoderní hlavní berlínské nádraží čeká po sedmi letech provozu oprava kvůli nebezpečným vibracím a nestabilitě některých kolejí a perony jsou neúnosně přeplněné cestujícími. Některé části nádraží mají být uzavřeny od léta až do roku 2015. Současný nápor na železnici by přinesl značný chaos. Tím spíše, že se neustále odkládá otevření nového berlínského letiště.

Pro mnohé Němce, kteří si chtějí dopřát pohodlné cestování mezi německými městy, je to obtížná volba. Lufthansa se navíc chystá od 1. července předat zhruba pětinu linek do rukou svého nízkonákladového přepravce Germanwings. Aerolinka byla založena v roce 1997 pod původním názvem Eurowings, jako Germanwings začala poskytovat služby v roce 2002 a spadá pod Lufthansu. Nabízí hlavně domácí, ale i mezinárodní lety do různých destinací v Evropě.

Germanwings je navíc první německou nízkonákladovou leteckou společností, která začala nabízet také letecké přípoje.

Rozladění Němců nad současnými problémy, které postihují jak leteckou, tak i železniční dopravu, vystihl v internetové diskusi Uwe Müller, berlínský student: "Myslím, že mojí jedinou volbou zůstanou německé dálnice, nechci se nikde tlačit v úzkých uličkách, nemám to zapotřebí."

Spor o kolektivní smlouvu

Zaměstnanci a vedení Lufthansy jsou ve sporu kvůli novým kolektivním smlouvám. "Požadujeme zvýšení mezd o 5,2 procenta," řekla listu Die Welt Martina Sönnichsenová, mluvčí odborového svazu Verdi. Jakékoli nižší navýšení platů podle ní zaměstnance ochuzuje. Současně požaduje i zaručení zhruba 33 000 pracovních míst.

Vedení Lufthansy s tím nesouhlasí. Je ochotno kývnout nanejvýš na tříprocentní zvýšení mezd a jen v některých oborech. Odborový svaz Verdi to označil za "provokaci" a výsledkem je už druhá stávka za poslední měsíc.

Vedení společnosti považuje za krajně nepřiměřené, že odbory stávkují v takovém rozsahu už nyní, v počáteční fázi vyjednávání. Aerolinie podle agentury DPA odhadují, že je stávka bude stát 20 milionů eur.

První menší protest se uskutečnil 21. března, kdy bylo zušeno 700 letů.

 

Spor o mzdy

Zaměstnanci a vedení Lufthansy se přou kvůli novým kolektivním smlouvám

Zvýšení mezd

Odboráři reprezentovaní svazem Verdi požadují navýšení platů o 5,2 procenta. Vedení si ale představuje nižší růst a odměňování chce přizpůsobit výkonu jednotlivých zaměstnanců.

Zachování míst

Odbory žádají záruky, že bude zachován současný počet zhruba 33 tisíc míst. Vedení společnosti to odmítá.

Předcházející protesty

Stávka palubního personálu byla včera už druhým takovým protestem v krátké době. První stávka se uskutečnila 21. března. Na 29. a 30. dubna je plánováno další kolo vyjednávání mezi odbory a vedením.

 

Dopady stávky

32 LETŮ

včera uskutečnila Lufthansa z celkových 1720 plánovaných letů. Největší dopad měla stávka na domácí spoje v Německu. Zrušeno bylo 26 spojů mezi Prahou a německými městy.


PROTEST
Stávka pozemního personálu včera téměř zastavila veškeré lety největších německých aerolinek Lufthansa. Podle firmy je akce nepřiměřená vzhledem k tomu, že jednání s odbory je na počátku.
FOTO: REUTERS