Když se nápad týká jídla, a obzvlášť dobrého a kvalitního jídla, jsem pro! Domácí vaření a pečení zažívá boom, hrůza lidí z toho, co všechno by mohlo být v nekvalitním jídle a navíc jakýsi návrat ke kořenům, to vše nahrává vašemu nápadu. Navíc mám pocit, že zákazník se už nespokojí s českými buchtami a bábovkou, i když nic proti staré dobré klasice z Čech. Je spousta nápaditých a úžasných pečených dobrot, které neznáme, ale rádi bychom je vyzkoušeli. Ti odvážnější se postaví k pečení čelem, ale je většina těch, kteří si na to netroufnou nebo je to prostě nebaví. Ti všichni mohou být vašimi zákazníky. Je otázka, kolik lidí to je a zda to stačí na obživu.
Na koho se zaměříte? Chcete mít foodblog pro ty, kteří pečou a k vám budou chodit pro inspiraci, rady a tipy, co a kde se dá koupit a která mouka lépe kyne? Nebo to bude jenom e-shop, kde budete své kulinářské výtvory prodávat? Anebo kombinace obou? Byla by byla škoda omezovat se pouze na jeden tip návštěvníků. Návštěvnost je základem. A tu získáte tím, že si u vás najde něco zajímavého vášnivý pekař či pekařka i ten, komu přijede tchyně na víkend a hrozí, že kromě toastu s marmeládou se žádný moučník podávat nebude.
Základem dobrého foodblogu jsou fotky. Fotky prodávají a u jídla to platí dvojnásob. Takže, jestli umíte skvěle péct a navíc krásně fotíte, máte vyhráno. Pokud vám fotografické vlohy chybí, spojila bych se s někým, kdo má alespoň základy foodstylingu. I nádherná bábovka v lehoučké závěji moučkového cukru naservírovaná na umělohmotném talíři a neuspořádaném stole se promění v nevábnou věc bez šmrncu. Proč nenabídnout jako bonus krásně prostřený stůl?
Konkurence je poměrně velká a je třeba se odlišit. Co třeba videoblog o pečení? Moc ráda hledám na YouTube inspiraci u videoreceptů. Vidíte přesně co, kam a kolik nalít, nasypat a jestli váš koláč vypadá v troubě stejně pěkně jako na videu? Sledovat videorecept je prostě zábavnější než si recept jen tak přečíst. Pokud je video pro začátek příliš, i fotorecepty jsou fajn. Tak začínala třeba Ree Drummond alias The Pioneer Woman. A víte, kde je dnes? Má svůj pořad na Food Network. Nemusím zrovna vařit v kovbojském klobouku, ale ten její blog je opravdu moc krásný, třeba jen pro inspiraci.
Do začátku budete potřebovat nějaké peníze. Kvalitní pečení něco stojí. Nevím jak vám, ale mně se málokdy povede recept hned napoprvé. Pokud selžete několikrát, může se jednat o podstatnou investici. Představte si recept z šesti vajec, kostky másla, samozřejmě pravé vanilky, smetany a třtinového cukru nejvyšší kvality. Při šestém pokusu jste hrubým odhadem na částce 1290 Kč.
Je taky potřeba se připravit na kritiku. Budete-li psát o fotosyntéze či teorii relativity, málokdo vám bude oponovat, ale počkejte ty diskusní příspěvky k bábovce nebo bublanině, na tu je odborník každý. Zvlášť anonymní diskutéři. Budete potřebovat hodně času. Musíte o sobě dát vědět. Komunikovat se svými čtenáři, odepisovat, radit, budovat komunitu kolem svého blogu.
Za dobrý nápad považuji možnost sestavit si své ingredience a objednat si na vašem foodblogu speciální koláč na míru. Obzvlášť jestliže by se jednalo o pečení pro různé druhy diet, možná jste objevila díru na trhu. Tady bych si jen dávala pozor na zdravotní riziko. U diet je třeba dodržet opravdu přesné postupy a povolené ingredience a je potřeba upozornit i na možné alergické reakce. Vyhnete se tím nežádoucím reakcím a v horším případě zdravotním potížím, což je to poslední, co byste pro svůj blog potřebovala. Držím palce, ať už to bude velký business, nebo foodblog pro radost.
Margareta Křížová
Investorka Margareta Křížová hodnotí zajímavé podnikatelské záměry a poskytuje rady, jak nápady vylepšit. Dalším nápadem je pečení netradičních dezertů.
více než 20 LET se věnuje obchodnímu poradenství, investicím, fÚzím a akvizicím. je partnerkou advokátní kanceláře ceag. působila v pořadu
české televize Den D, kde radila s novými projekty.
Vedu internetový foodblog, jehož prostřednictvím se dělím se čtenáři o recepty a tipy na domácí pečení. Ráda bych se zeptala na váš názor ohledně potenciálu v odvětví poctivého domácího pečení z kvalitních surovin. Vidím v tomto ohledu na českém trhu stále spoustu mezer. Konkrétně bych se ráda zaměřila na netradiční dezerty na zakázku s cílem ztvárnit zájmy a požadavky každého zákazníka individuálně - ať jde o složení výrobku, jeho vzhled, anebo kombinaci obojího. Myslíte si, že je možné prorazit v Česku s nesériovou výrobou, bez polotovarů a s osobním přístupem? Je rozumné propojit tuto činnost právě s internetem, například ve stylu e-shopu "namíchej si svůj dort"? Zákazník by zadal informace týkající se dietologických požadavků, příchutí, vzhledu a všeho dalšího, co by požadoval, včetně doručení výrobku.
Jana Chotová
Říčany
Stranu připravil Jan Záluský.
posílejte své nápady na adresu investor@economia.cz.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist