Tak už nám to začalo! Prý až desetiletá oprava D1. Vlastně nevíme, jestli mít radost, nebo brečet. Vy, kteří vyrábíte potraviny a jezdíte jako já z Moravy alespoň dvakrát týdně do Prahy na jednání s obchodními partnery, se mnou budete souhlasit, že jízda po D1 je asi takový zážitek jako jednání s nejmenovaným nákupčím nejmenovaného řetězce. Připadáte si stejně. Když přijedete domů, koukáte "do blba" a lížete si rány.

Mě osobně bolí každý obratel mé roztřepané páteře. Ne nadarmo se naší D1 říká nejdelší žebřík na světě. Takže hurá, konečně se naše stařičká dáma začne opravovat. Zaslouží si to.

Proč jsme se dostali se sjízdností našich silnic až do tak neutěšeného stavu? Odpověď je nasnadě. Bohužel nebo bohudík ležíme v srdci Evropy.

Říká se, že všechny cesty vedou do Říma. Možná ano, ale všechny vedou přes Prahu. A právě proto ta naše D1 vypadá, jak vypadá. Její neudržitelný stav jako první pochopil pan ministr financí. Věděl, že ve vydrancovaném státním rozpočtu se nenajdou peníze na její opravu, a proto zvýšil spotřební daň na pohonné hmoty. Předpokládal, že všichni ti maďarští, polští, bulharští, rumunští, běloruští a nevím ještě jací kamioňáci budou jezdit jinudy. Nejezdí, darebáci! A ještě ke všemu tady neutratí ani tu svoji měkkou měnu.

No, co už. Třeba to vyjde napodruhé. Pan ministr financí povolal na pomoc ministra dopravy a policejního ředitele a vymysleli přímo dokonalý plán B. Jako vzor jim posloužila oprava, respektive rozšíření dálnice A3 v Německu.

Vy, kteří jste tudy jezdili, víte, že to byl brutální zážitek. Kolony, kolony, kolony, ale na obranu našich západních sousedů musím říci, že se tam pracovalo ve dne v noci. Jelikož se mně v těch kolonách nechtělo stát, objevila jsem kouzlo severní trasy po A4. Jaké bylo ale mé udivení, když jsem asi po dvou letech od spuštění oprav na A3 plánovala zase svou oblíbenou trasu do Kolína nad Rýnem a mohla jsem jet už po opravené a rozšířené A3! Takže jim to trvalo necelé dva roky. Klobouk dolů!

Ale zpět k našemu plánu B. Když zvýšená spotřební daň na naftu nezafungovala a zahraniční kamioňáci se nám tu prohánějí s přetíženými auty o sto šest, bude nejlépe spustit opravu D1, řekli si pánové. Stejně se přišlo na to, že ekonomové se zase spletli a utahování opasků v době krize ničemu neprospívá, zvláště pak ekonomice, takže vyškrábneme ty miliardy na opravu a dáme se do díla.

A tady se projeví ta dokonalost a mazanost plánu B! Rozhodli se, že opravy naplánují na šest až deset let. Pro jistotu ještě zveřejní, že v podstatě nejde o rozšíření, ale jen o opravu zoufalého stavu. Žádný další - třetí - jízdní pruh. To až příště. Musíte uznat, že tohle by mohlo zafungovat.

Jak víme z tisku, policie slibuje, že kamiony udrží na D1 a nepustí je na naše beztak už tak děravé silnice nižších tříd. A komu by se chtělo stát v kolonách. I já jsem se naučila jezdit novou trasou, tak proč by to neměli udělat kamioňáci a jezdit třeba přes Rakousko nebo Polsko.

Takže, milí kolegové řidiči, nezoufejme, třeba to na té opravované D1 bez kamionů nebude tak zlé a my těch šest až deset let přežijeme ve zdraví.


Série Leader's Voice vychází na tomto místě každé pondělí, středu a pátek.

Pátek 24. 5.

Pavel Kysilka, předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny

Pondělí 27. 5.

Pavel Mertlík, rektor Bankovního institutu vysoké školy

Středa 29. 5.

Renata Mrázová, předsedkyně představenstva a generální ředitelka ING pojišťovna ČR/SR