Aviatické období Jana Kašpara bylo vlastně velmi krátké, je až k nevíře, že trvalo pouhé dva roky. Přesto v jeho osobě vyrostla nesmrtelná národní legenda. A to bez ohledu na to, jak vše dopadlo i s českým letectvím.
Vzestup a pád
Jan Kašpar měl pro úlohu leteckého průkopníka ty nejlepší předpoklady: narodil se 20. května 1883 v zámožné rodině pardubického hoteliéra Františka Kašpara a otec syna podporoval ve všem, do čeho se pustil. Občas musel i ledacos překousnout, protože dlouho nic nenasvědčovalo tomu, že by z juniora někdy mohlo vyrůst něco kloudného. Reálné gymnázium málem nedokončil, ve třetím ročníku dokonce propadal z pěti předmětů najednou, včetně těch, které jsou základem technického vzdělání. Víc ho přitahoval sport, hlavně cyklistika, veslování a jezdectví. Když nakonec maturitu přece jen získal, šel studovat do Prahy stavební inženýrství, brzy ale dal přednost strojům. Na fakultě strojního inženýrství konečně našel sám sebe a začalo se mu dařit. Po jejím dokončení odešel na vyšší automobilovou školu v německém Zahlbachu a našel si práci v německé firmě Basse und Selve, která vyráběla díly k automobilům a vzducholodím. Přitom závodil v autech a motorových člunech, proletěl se v baloně a postupně se čím dál víc přibližoval k letadlům.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.