V rámci spolupráce s Hospodářskou komorou ČR a agenturou CzechTrade jsem se jako zástupce Letecké amatérské asociace ČR mohl loni v listopadu zúčastnit letecké výstavy ve městě Zhuhai. Mým hlavním cílem bylo udělat si obrázek o situaci na čínském trhu lehkých sportovních letadel a eventuálně pro české výrobce získat nějaké zajímavé kontakty. Je nesporné, že budoucnost všeobecného letectví v Číně závisí na otevření spodního vzdušného prostoru. Plánované uvolnění by mělo přinést všeobecně možnost létat do výšky 1000?metrů nad mořem jen s radiostanicí a povinností oznámit, že letím. Do 4000?metrů bude nutné podat letový plán a mít mimo radiostanici i odpovídač. Po kompletním otevření vzdušného prostoru bude nutné vycvičit velké množství nových pilotů. Zpočátku očekáváme poptávky po letadlech vhodných k výcviku. Problémem pro menší výrobce může být získání potřebných certifikátů. Také české záchranné systémy mohou být v Číně žádané. Podle mých zkušeností ze Zhuhaie je znalost angličtiny velmi omezená, pokud nemáte své materiály v čínštině, ani do Číny nejezděte. Také jsem pochopil, že nic není tak, jak je napoprvé domluveno - v jednání musíte být trpěliví a důslední a bez spolehlivého čínského partnera ničeho nedosáhnete. Ovšem také představa, že budeme do Číny dovážet malá letadla, je dlouhodobě nereálná. Číňané si chtějí letadla vyrábět sami v Číně - a jak dokazují příklady ze současnosti, již nemusí kopírovat, prostě si koupí firmu, o kterou mají zájem. Přesto si myslím, že za jistých okolností může být čínský trh pro naše výrobce zajímavý. Myslím si, že by stálo za to pokusit se sdružit, nejlépe pod hlavičkou státu nebo státní organizace, několik firem a předložit komplexní nabídku "made in ČR" - od výcviku přes výrobu a údržbu. Největší problém vidím v oblasti malých sportovních letadel. Většina potenciálních čínských partnerů tato letadla vůbec nezná, protože je doposud na nic nepotřebovala. Budeme muset čínské straně nejdříve vysvětlit, jak by tato letadla mohla být pro Čínu prospěšná, a pokusit se trh a infrastrukturu malých letadel v Číně ovlivnit v náš prospěch...

Jan Fridrich
viceprezident pro zahraniční záležitosti, průmysl a vnitřní audit, Letecká amatérská asociace ČR