Vzdušný prostor Číny byl ještě donedávna pod přísnou vojenskou kontrolou omezující užívání soukromých a jiných nekomerčních letů. Čínská vláda však začala s postupným otevíráním vzdušného prostoru v nadmořské výšce do 1000 metrů pro lety všeobecného civilního letectví. Změny jsou již zavedeny v několika pilotních městech s plány na následující rozšíření.

Postupným otevíráním nebe se razantně zvyšuje koupěschopná poptávka a zájem o spolupráci se zahraničními subjekty. V tomto ohledu se snažíme představit řešení českých společností v leteckém průmyslu za účelem zavedení soukromého létání v daných oblastech. Představení uceleného řešení ale nespočívá "pouze" v návrhu na prodej a distribuci letadel či produktů vyrobených v Česku, ale ve větší angažovanosti českých společností v teritoriu. Jde například o výstavbu letišť a zázemí, o poskytování produktů a služeb v oblasti řízení leteckého provozu, o údržbu nebo bezpečnost, o školení a trénink pilotů či dispečerů, spolupráci leteckých technologických a vývojových ústavů atd.

POLITICKÉ "POŽEHNÁNÍ"

Je to právě oblast západní Číny, kde se skrývají největší rezervy v lidských zdrojích, rozvoji infrastruktury anebo technologické základny leteckého průmyslu. Zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu v Chengdu a European Union Project Innovation Centre - Chengdu (EUPIC) začátkem roku podepsaly memorandum porozumění se záměrem o propojení českých a čínských subjektů v rámci Českého leteckého semináře. Ten připravujeme na říjnovém podnikatelském a technologickém veletrhu Evropské unie a Číny ve městě Chengdu, provincii Sečuan.

S ambiciózními změnami vznikají nové příležitosti v čínském leteckém průmyslu. V mnoha případech ale ani připravenost, konkurenceschopnost či odhodlanost českých leteckých společností neumožní jejich získání. S ohledem na specifika čínského trhu hraje důležitou roli podpora českého státu v podobě tzv. "politického požehnání" dané spolupráce.

NEZASPÍME NA STARTU?

"Postupné otevírání vzdušného prostoru pro všeobecné civilní létání představuje unikátní příležitost pro uplatnění českých firem, které mají co nabídnout lačnému čínskému trhu. Podobně se před pár lety zrodila dnešní čínská dominance ve výrobě solárních panelů či větrných elektráren a ti prozíravější, kteří u toho byli včas, získali výhody a možnosti, jež se opozdilcům již nenabízely," říká Petr Vávra, ekonomický rada Velvyslanectví České republiky v Pekingu.

V letectví máme silnou tradici, jsme tedy připraveni se prosadit na dynamickém čínském trhu?

"Vývozci mají časově omezenou šanci nabídnout své konkurenceschopné výrobky s referencemi z vyspělých trhů vhodným čínským partnerům. Musí být ovšem aktivní a s pomocí velvyslanectví, konzulátu a kanceláří ministerstva průmyslu a obchodu v teritoriu najít tyto firmy a instituce co nejdříve. To předpokládá osobní přítomnost v Číně, přípravu materiálů v čínštině a vzájemnou koordinaci pro dosažení maximálního efektu," popisuje Vávra. A dodává, že výrazný úspěch může přinést propojení firem z leteckého průmyslu a navazujících služeb za účelem vytvoření komplexní nabídky od A do Z pro čínský trh.


Ladislav Graner
vedoucí zahraničního zastoupení MPO v Chengdu


Na okraji Pekingu mohou dnes zájemci o letadla využít i takzvaný "letecký supermarket".
foto: reuters

Možným kandidátem na úspěšné české lehké letadlo v Číně je Sportstar, vyráběný společností Evektor-Aerotechnik. Je jediným českým letadlem, které má potřebný certifikát čínského leteckého úřadu.
foto: LAA ČR