Reklamní svět bude mít nového lídra. Stane se jím společnost Publicis Omnicom Group, která vznikne sloučením francouzské reklamní skupiny Publicis s dlouholetým rivalem Omnicom ze Spojených států. Tím vznikne skupina s tržní hodnotou 35,1 miliardy dolarů (zhruba 686,9 miliardy korun) a tržbami kolem 22,7 miliardy dolarů (444,2 miliardy korun). Po celém světě bude nová jednička zaměstnávat na 130 tisíc lidí.
"Rozhovory se vedly v úzkém okruhu lidí a nakonec se podařilo tajemství udržet," řekl nejmenovaný zdroj deníku Le Monde.
Firmy tento krok společně označily za "fúzi rovných". A tomu odpovídají i podíly ve sloučeném podniku, kde každá z firem bude mít po 50 procentech. Publicis uvedla, že transakce díky synergickému efektu zajistí spojené skupině přínos kolem 500 milionů dolarů. Nově vytvořený podnik bude mít své hlavní kanceláře nadále v Paříži a New Yorku, holdingová společnost ale bude mít registraci v Nizozemsku.
Nově vzniklý podnik se v tržní hodnotě dostane nad současnou světovou jedničku WPP, jejíž kapitalizace je nyní kolem 24 miliard dolarů. Transakcí se spojí světoznámé reklamní značky Publicis, jako je Saatchi & Saatchi a Leo Burnett, se značkami BBDO Worldwide a DDB Worldwide skupiny Omnicom.
Spojená společnost bude moci snadněji určovat ceny na trhu, což by ale mohlo narazit u antimonopolních úřadů v USA a v Evropě. Šéfové obou skupin nicméně vyjádřili přesvědčení, že regulační orgány jejich spojení schválí. "Neočekáváme nic, co by nám zabránilo v uskutečnění plánu," řekl šéf Omnicomu John Wren na tiskové konferenci. Odhadl, že souhlas bude fúze potřebovat ve 41 až 46 zemích světa.
Spojení firem Publicis a Omnicom vyvine zřejmě tlak na ostatní velké reklamní agentury, aby rovněž uvažovaly o slučování. WPP by se mohla ucházet o americkou Interpublic, francouzskou Havas nebo japonskou Dentsu, uvedl analytik Brian Weiser z Pivotal Research. "Co bylo dříve nemyslitelné, nyní dává smysl," řekl Weiser .
Nový podnik budou prvních 30 měsíců řídit společně šéf Omnicomu Wren a generální ředitel Publicisu Maurice Lévy. Poté zůstane výkonným šéfem Wren a Lévy přejde do funkce předsedy správní rady.
Záměr už jednomyslně schválily správní rady obou firem. Proces sloučení by měl být dokončen ještě do konce letošního roku, nejpozději ale v prvním čtvrtletí roku příštího.
DŮVOD K OSLAVÁM
Šéf Publicisu Maurice Lévy (vlevo) a ředitel Omnicomu John Wren (vpravo) spojením svých firem vytvoří největší reklamní firmu na světě. Její hodnota bude 35,1 miliardy dolarů.
FOTO: REUTERS
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist