Reklamní svět bude mít nového lídra. Stane se jím společnost Publicis Omnicom Group, která vznikne sloučením francouzské reklamní skupiny Publicis s dlouholetým rivalem Omnicom ze Spojených států. Tím vznikne skupina s tržní hodnotou 35,1 miliardy dolarů (zhruba 686,9 miliardy korun) a tržbami kolem 22,7 miliardy dolarů (444,2 miliardy korun). Po celém světě bude nová jednička zaměstnávat na 130 tisíc lidí.

"Rozhovory se vedly v úzkém okruhu lidí a nakonec se podařilo tajemství udržet," řekl nejmenovaný zdroj deníku Le Monde.

Firmy tento krok společně označily za "fúzi rovných". A tomu odpovídají i podíly ve sloučeném podniku, kde každá z firem bude mít po 50 procentech. Publicis uvedla, že transakce díky synergickému efektu zajistí spojené skupině přínos kolem 500 milionů dolarů. Nově vytvořený podnik bude mít své hlavní kanceláře nadále v Paříži a New Yorku, holdingová společnost ale bude mít registraci v Nizozemsku.

Nově vzniklý podnik se v tržní hodnotě dostane nad současnou světovou jedničku WPP, jejíž kapitalizace je nyní kolem 24 miliard dolarů. Transakcí se spojí světoznámé reklamní značky Publicis, jako je Saatchi & Saatchi a Leo Burnett, se značkami BBDO Worldwide a DDB Worldwide skupiny Omnicom.

Spojená společnost bude moci snadněji určovat ceny na trhu, což by ale mohlo narazit u antimonopolních úřadů v USA a v Evropě. Šéfové obou skupin nicméně vyjádřili přesvědčení, že regulační orgány jejich spojení schválí. "Neočekáváme nic, co by nám zabránilo v uskutečnění plánu," řekl šéf Omnicomu John Wren na tiskové konferenci. Odhadl, že souhlas bude fúze potřebovat ve 41 až 46 zemích světa.

Spojení firem Publicis a Omnicom vyvine zřejmě tlak na ostatní velké reklamní agentury, aby rovněž uvažovaly o slučování. WPP by se mohla ucházet o americkou Interpublic, francouzskou Havas nebo japonskou Dentsu, uvedl analytik Brian Weiser z Pivotal Research. "Co bylo dříve nemyslitelné, nyní dává smysl," řekl Weiser .

Nový podnik budou prvních 30 měsíců řídit společně šéf Omnicomu Wren a generální ředitel Publicisu Maurice Lévy. Poté zůstane výkonným šéfem Wren a Lévy přejde do funkce předsedy správní rady.

Záměr už jednomyslně schválily správní rady obou firem. Proces sloučení by měl být dokončen ještě do konce letošního roku, nejpozději ale v prvním čtvrtletí roku příštího.


DŮVOD K OSLAVÁM
Šéf Publicisu Maurice Lévy (vlevo) a ředitel Omnicomu John Wren (vpravo) spojením svých firem vytvoří největší reklamní firmu na světě. Její hodnota bude 35,1 miliardy dolarů.
FOTO: REUTERS