Neustále se měnící požadavky trhu, který upřednostňuje kvalitní výrobky s vysokou přidanou hodnotou, nové technologie a způsoby obchodování, kladou na firmy a jejich výrobky stále vyšší nároky. Ukazuje se, že strategie snižování nákladů nestačí a že úspěch podniků nespočívá jen v optimalizaci existujících procesů. "Odlišnost" je jedinou šancí, jak dnes zvítězit nad konkurencí.Zejména ty firmy, které chtějí uspět na zahraničních trzích, musejí být stále ve střehu a produkovat unikátní výrobky s moderním designem. Již šest let poskytuje agentura CzechTrade malým a středním podnikatelům, kteří si mnohdy nemohou dovolit investovat do profesionálně zpracovaného designu, odpovídající know-how a finanční prostředky formou dotovaných služeb.
Jednou z firem, která využila služeb designéra z Adresáře designérů CzechTrade, byla společnost Pavel ŠÁLEK, která se zabývá výrobou malotraktorů a traktorů. "Spolupráce s designérem nám přinesla mimo subjektivní spokojenosti s moderním designem také zlepšení parametrů stroje, optimalizaci výrobních nákladů a také navzdory ekonomickému poklesu v oboru významné navýšení prodeje na zahraničních trzích," uvádí majitel společnosti Pavel Šálek, který v loňském roce zahájil díky podpoře agentury CzechTrade spolupráci s designérem Jiřím Adamem.
"Pan Šálek souhlasil s využitím, pro něj do té doby neznámé, služby CzechTrade Analýza stavu designu ve firmě. Po úvodním posouzení současného stavu designu výrobků jsem navrhl možnosti inovace podle preferencí cílové skupiny zákazníků a také podle předpokládaného vývoje trhu. Takto zpracovaný projekt, včetně přesného harmonogramu a vyčíslených nákladů, se stal podkladem pro rozhodnutí navrhnout nové kompletní výrobkové portfolio," zmiňuje se o spolupráci s firmou Pavel ŠÁLEK designér Jiří Adam. A dodává: "Přál bych nám všem, aby byly české firmy více podporovány ze strany státu ve výzkumu a vývoji, nebály se uvádět na trh nové výrobky, jelikož inovační potenciál má téměř každá společnost a stačí jej pouze správně uchopit. Toto jako jediné z dlouhodobého hlediska zaručí naší exportně orientované ekonomice úspěch."
Na projekt Design pro export, kterým jsme podporu průmyslového designu v roce 2008 odstartovali a do kterého bylo zapojeno přes 230 průmyslových podniků, navazuje projekt Design pro konkurenceschopnost 2013-2014 spolufinancovaný Evropskou unií.
KLÍČOVÉ OBLASTI PODPORY
Mezi klíčové oblasti výše zmíněné podpory firem patří poradenské služby a individuální spolupráce s designérem podle vlastního výběru z inovovaného Adresáře designérů, který bude nově přístupný také designérům z Evropské unie.Podpora zahrnuje i spolupráce při prezentaci firmy na odborném zahraničním veletrhu. Zdarma jsou poskytované vzdělávací služby zaměřené na design management a efektivní řízení inovačních procesů. Cílem vzdělávacích aktivit je interaktivní formou vybavit zástupce firem, odpovědné za inovace, základními znalostmi a dovednostmi v této oblasti. Zdarma je i poskytovaný informační servis publikovaný nejen na nově vzniklém portálu, ale také prostřednictvím tištěného periodika DESIGN NEWSLETTER.Jak postupovat v případě zájmuA jak by měl postupovat podnikatel, který chce získat další informace o službách v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost, případně se do něj zapojit? Je potřeba doložit, že jste malý nebo střední podnikatel a že vaše činnost je spojena s výrobou a službami realizovanými mimo region hlavního města Prahy. Pokud chcete strategicky využívat design jako nástroj ke zvýšení vaší konkurenceschopnosti, můžete kontaktovat agenturu CzechTrade. Více se dozvíte také na webu www.czechtrade.cz/sluzby-2013/projekty-eu-2. Přihlášky do projektu je možné podávat od srpna 2013.
Autorka je manažerka projektu, CzechTrade
Forma a výše podpory pro malé a střední podnikatele (cílová skupina):
Je poskytována podpora de minimis podle článku 3 odst. 1 Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. prosince 2006, o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis, do výše 100 % způsobilých výdajů, maximálně do výše 56 000 Kč bez DPH, a to na jeden zahraniční veletrh nebo individuální spolupráci s designérem anebo na kombinaci obou aktivit. Projekt využívá prostředky prioritní osy 6 Služby pro rozvoj podnikání Operačního programu Podnikání a inovace.
Skica traktoru, kterou vytvořil designér Jiří Adam pro společnost Pavel ŠÁLEK.
Na fotografii je traktor jako výsledek spolupráce výrobní firmy s designérem.
Foto: Pavel Šálek, výrobce malotraktorů
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist