1829
1775

Vynález "nekonečné spirály" se přičítá Archimedovi. Římané zase během první punské války použili při vyloďování na Sicílii prámy s kolesy, jež se otáčela zvířecí silou. Lodě ale přesto po další staletí poháněla vesla a plachty. Otázka, zda je lepší koleso, nebo šroub, se stala aktuální až po vynálezu parního stroje.

V polovině 19. století se britská admiralita rozhodla dilema rozseknout. Na jeden konec silného lana byl připojen kolesový parník Alecto, na druhý vrtulový Rattler. Obě plavidla byla podobné konstrukce a měla stejně výkonný stroj. Zazněl signál "Plnou parou vpřed!" - a už po několika málo minutách bylo jasno: vrtulový Rattler táhl svého soka rychlostí přes pět kilometrů za hodinu, přestože kolesa Alecta se točila v maximálních obrátkách. Lodní šroub má oproti kolesům další výhody: pracuje dobře i na rozbouřeném moři, je menší, lehčí, nepřekáží, není tak zranitelný... Vynález, který lodní dopravu posunul dopředu. Komu za to vděčí? Jedním z otců lodního šroubu byl i Josef Ressel.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se