Odpovídali:


Jiří Rákosník,

obchodní ředitel, J.K.R.


Vladimír Bartoš,

ředitel podpory prodeje, Minerva ČR


Kamil Práza,

Presales Senior Specialist, SAP

 

Jaké speciální aplikace nabízíte svým zákazníkům z oblasti velko- a maloobchodu?

Rákosník: Pro obchodně specializované organizace nabízíme systém Byznys ERP. K jeho už tak rozsáhlé základní funkcionalitě poskytujeme další moduly pro WMS, speciální nástroje pro cenotvorbu na míru, podporu mobilních obchodníků na úrovni samostatných aplikací pro tablety a chytré telefony.

Dále nabízíme dedikovaný internetový obchod, jehož největší výhodou je společná cenotvorba se systémem.

Další zajímavostí je integrace nákupních ceníků do systému pro eliminaci chyb vzniklých v souvislosti s kontrahovanými nákupními cenami.

Bartoš: Minerva se soustředí na výrobní a distribuční podniky a jejich aktivity spojené s prodejem. Z této oblasti nabízíme ERP systém QAD, zahrnující modelování a řízení poptávky dle historie prodeje, řízení velkoskladů, tzn. optimalizace zaskladňování v paletových skladech, řízení skladníků formou úkolů, evidence úkonů a pohybů radiofrekvenčními terminály, balení apod.

Kromě toho je k dispozici plánování nákupu a přesunů mezi velkosklady podle dostupných zásob a zboží na cestě pro pokrytí předpokládané poptávky a dále nástroje (SFA aplikaci) pro podporu prodejců v poli při plánování schůzek, jednání se zákazníky, mapování příležitostí prodeje, evidenci objednávek atd.

O jaká řešení projevují zákazníci z tohoto odvětví největší zájem?

Bartoš: Již delší dobu implementujeme nástroje pro řízení velkoskladů a plánování nákupu a nástroje pro řízení prodejců v terénu. Poměrně nový je nástroj pro řízení poptávky, se kterým se zákazníci teprve seznamují.

Práza: Největší zájem je v poslední době o řešení z oblasti back office, a to o odvětvové řešení SAP for Retail, řízení sítě distribučních skladů a e-commerce řešení. V oblasti front office se jednoznačně jedná o mobilní řešení pro obchodní zástupce a o řešení, která vyhodnocují efektivitu pracovníků call center.

Jakých chyb se zákazníci z této branže nejčastěji dopouštějí při plánování a samotné realizaci ERP?

Bartoš: Velmi často podceňují integraci systémů. Domnívají se, že lze snadno instalovat do jednotlivých procesů různé softwarové nástroje od různých dodavatelů a pak to nějak propojit. Výhodnější je implementovat, pokud možno, nástroje od jednoho dodavatele.

Pokud informace z plánování poptávky nepřecházejí do plánování nákupu, případně výroby, a prodejní objednávky netvoří zpětnou vazbu k plánu poptávky, není plán nákupu a výroby průběžně uvolňován do realizace. Vlastní nákup a výroba netvoří zpětnou vazbu zase pro další plánování a účinnost celého systému je poloviční.

Práza: Jednou z největších chyb při výběru nového systému je zaměření se pouze na pokrytí momentálního problému, který zákazník má se současným systémem, nikoliv na to, kde zákazníkova firma bude za tři, čtyři nebo pět let. Přitom úspěšné implementace jsou především ty, kdy exekutiva zákazníka má vizi, kde se firma bude nacházet za několik let, a podle toho si informační systém vybírá.

Připravujete pro tuto branži něco nového?

Rákosník: Připravujeme rozšíření nabídky mobilních aplikací. Konkrétněji se bude jednat zejména o aplikace pro tablety platformy iPad a Android a komplexní podporu obchodních procesů právě z těchto zařízení.

Bartoš: Stále zdokonalujeme výše uvedené nástroje. Při řízení velkoskladů je možné kombinovat čárové kódy s čipy (RFID). Čip má výhodu automatické evidence skladového pohybu pouhým projetím kontejneru detekční bránou. Radiofrekvenční terminály skladníkům zobrazují pokyny pomocí malého displeje a skladník potvrzuje pohyb skenem čárového kódu.

Tuto komunikaci však lze za určitých okolností nahradit syntetickými hlasovými pokyny a zpětnou vazbu hlasovým potvrzením skladníkem. Výhodou jsou obě volné ruce pro manipulaci se zbožím. Pro prodejce v terénu máme k dispozici rozhraní na Androidu, což umožňuje využít moderní chytré telefony nebo tablety.