Aliance České dobývací techniky (CDT) je dobrovolným sdružením firem, které se zabývají dodávkami do povrchových i hlubinných dolů. Díky společnému zájmu a spojení mohou členové aliance snížit náklady na zahraniční reprezentaci, sdílet informace o zahraničních trzích a pořádat podnikatelské mise. Podnikatelskou misí byla i cesta členů CDT do země s vysokým potenciálem - Turecka. Akci v září zorganizovaly zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu v Turecku, agentura CzechTrade, zahraniční úřad v Ankaře a generální konzulát v Istanbulu. Devět českých firem se představilo významným státním i soukromým společnostem, které jsou majiteli a provozovateli dolů.

ZÁSOBY LIGNITU A ČERNÉHO UHLÍ

"Na turecký energetický sektor se dlouhodobě soustřeďujeme a uvědomujeme si, že je jedním z nejvýznamnějších," říká vedoucí zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu v Istanbulu Michal Koščo. A doplňuje: "Velká řada nových energetických projektů, která je v Turecku rozpracovaná, je spojená s dobýváním místních surovin." Podle zahraničního zástupce má Turecko zásoby především lignitu a menší zásoby černého uhlí. Turecké státní instituce pronajímají soukromým společnostem těžební místa a na některých stále těží. Na tureckém trhu působí i několik soukromých investorů, kteří mají těžební aktivity spojené s generací energie.

Zástupci českého státu se napříč resorty snaží dlouhodobě mapovat a vytvořit podmínky pro vstup na turecký trh. Připravili obchodní cestu členů České dobývací techniky a představili je přímo v sídlech tureckých společností tak, aby byla zajištěna co největší účast lidí s rozhodujícími pravomocemi i technických odborníků, kteří se podílejí na výběru technologií.

Pro většinu představitelů českých firem to nebyla první cesta do Turecka. Mnozí působí a úspěšně dodávají na turecký trh řadu let. Účastníkem mise byla i Česká exportní banka, která představila možnosti exportního financování, které pomáhá v Turecku prodávat české technologie.

CHYSTAJÍ SE DALŠÍ CESTY

V Turecku se vyplatí partnerům připomínat a udržovat neustálý kontakt. Zároveň je dobré ukázat, že si protějšku vážíte a přijedete za ním. Proto byly součástí mise dvě společenské akce, na kterých byl prostor pro bližší seznámení s tureckými partnery. Pozvání na různé prezentace na veletrzích nebo v hotelích moc nefunguje.

"Věřím, že v průběhu prezentací se podařilo českým firmám představit své produkty a naopak od tureckých společností získat informace o investičních záměrech. Zároveň doufám, že se firmám podaří proměnit potenciál této akce v konkrétní obchodní případy," uvádí Michal Koščo.

Na začátek příštího roku se chystá další akce v Turecku. Konkrétně v únoru mise EPC contractor (Engineering Procurement Construction - realizace projektu od návrhu až po celkové dokončení díla) a v dubnu mise českých energetiků. Zájemci o akce mohou sledovat webové stránky CzechTrade, kde se dozvědí více.


Autor je ředitel sekce služeb pro exportéry, CzechTrade


Na snímku z turecké prezentace jsou zleva: Jiří Šarec z firmy T Machinery, Libor Vacek z firmy Enelex, tlumočnice Eva Güneş a Aleš Milde z firmy T Machinery.
Foto: Czechtrade