Aliance České dobývací techniky (CDT) je dobrovolným sdružením firem, které se zabývají dodávkami do povrchových i hlubinných dolů. Díky společnému zájmu a spojení mohou členové aliance snížit náklady na zahraniční reprezentaci, sdílet informace o zahraničních trzích a pořádat podnikatelské mise. Podnikatelskou misí byla i cesta členů CDT do země s vysokým potenciálem - Turecka. Akci v září zorganizovaly zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu v Turecku, agentura CzechTrade, zahraniční úřad v Ankaře a generální konzulát v Istanbulu. Devět českých firem se představilo významným státním i soukromým společnostem, které jsou majiteli a provozovateli dolů.
ZÁSOBY LIGNITU A ČERNÉHO UHLÍ
"Na turecký energetický sektor se dlouhodobě soustřeďujeme a uvědomujeme si, že je jedním z nejvýznamnějších," říká vedoucí zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu v Istanbulu Michal Koščo. A doplňuje: "Velká řada nových energetických projektů, která je v Turecku rozpracovaná, je spojená s dobýváním místních surovin." Podle zahraničního zástupce má Turecko zásoby především lignitu a menší zásoby černého uhlí. Turecké státní instituce pronajímají soukromým společnostem těžební místa a na některých stále těží. Na tureckém trhu působí i několik soukromých investorů, kteří mají těžební aktivity spojené s generací energie.
Zástupci českého státu se napříč resorty snaží dlouhodobě mapovat a vytvořit podmínky pro vstup na turecký trh. Připravili obchodní cestu členů České dobývací techniky a představili je přímo v sídlech tureckých společností tak, aby byla zajištěna co největší účast lidí s rozhodujícími pravomocemi i technických odborníků, kteří se podílejí na výběru technologií.
Pro většinu představitelů českých firem to nebyla první cesta do Turecka. Mnozí působí a úspěšně dodávají na turecký trh řadu let. Účastníkem mise byla i Česká exportní banka, která představila možnosti exportního financování, které pomáhá v Turecku prodávat české technologie.
CHYSTAJÍ SE DALŠÍ CESTY
V Turecku se vyplatí partnerům připomínat a udržovat neustálý kontakt. Zároveň je dobré ukázat, že si protějšku vážíte a přijedete za ním. Proto byly součástí mise dvě společenské akce, na kterých byl prostor pro bližší seznámení s tureckými partnery. Pozvání na různé prezentace na veletrzích nebo v hotelích moc nefunguje.
"Věřím, že v průběhu prezentací se podařilo českým firmám představit své produkty a naopak od tureckých společností získat informace o investičních záměrech. Zároveň doufám, že se firmám podaří proměnit potenciál této akce v konkrétní obchodní případy," uvádí Michal Koščo.
Na začátek příštího roku se chystá další akce v Turecku. Konkrétně v únoru mise EPC contractor (Engineering Procurement Construction - realizace projektu od návrhu až po celkové dokončení díla) a v dubnu mise českých energetiků. Zájemci o akce mohou sledovat webové stránky CzechTrade, kde se dozvědí více.
Autor je ředitel sekce služeb pro exportéry, CzechTrade
Na snímku z turecké prezentace jsou zleva: Jiří Šarec z firmy T Machinery, Libor Vacek z firmy Enelex, tlumočnice Eva Güneş a Aleš Milde z firmy T Machinery.
Foto: Czechtrade
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist