Maďarsko se po dlouhých letech recese opět pomalu probouzí. Podle listopadových odhadů Evropské komise se již letos dá počítat s nárůstem maďarského HDP o 0,7 % (v roce 2014 o 1,8 % a v roce 2015 o 2,1 %). Spotřeba domácností začíná také mírně stoupat (v roce 2013 má jít o 0,5 %, v roce 2014 o 1,2 % a v roce 2015 o 1,5 %). Klesá míra nezaměstnanosti, ačkoli je stále vysoká (nyní 10,7 %), a inflace se udržuje mezi jedním a třemi procenty.

Rozvojové a investiční klima podporuje i nejnovější plán Maďarské národní banky na oživení hospodářského růstu zvýhodněnými úvěry pro maďarské malé a střední podniky. Největší potenciál se momentálně ukazuje v automobilovém průmyslu, zemědělství, chemickém a farmaceutickém průmyslu a po dlouhé době i ve stavebnictví. Automobilový průmysl se stává tahounem maďarské ekonomiky. Výroba přesahuje 15 miliard eur za rok. Přítomnost společností Suzuki, GM, Audi a Mercedes přitáhla již 15 z 20 největších dodavatelů světa první kategorie. Další prioritou současné vlády je rozvoj zemědělství.

České technologie zde mají vysoké uznání. Dodávky do strojírenství, zemědělství a potravinářství i strategické spolupráce v automobilovém průmyslu mají svou dlouholetou historii i slibnou budoucnost. Nové obchodní příležitosti se rýsují také ve stavebnictví (výstavby a rekonstrukce stadionů), rostoucí potenciál se jeví v oblasti ekotechnologií a v trojúhelníku věda-inovace-ICT.

USPĚLY FIRMY ŠKODA, AGROFERT ČI RAVAK

Z pohledu obratu je Česko devátým největším obchodním partnerem Maďarska. Škoda Auto je jednou z nejznámějších a nejoblíbenějších značek. Škoda Transportation se prosazuje v oblasti prodeje trolejbusů a tramvají. Firma Ravak investovala zhruba 10 milionů eur do výstavby logistického a obchodního centra. Je to jasný příklad toho, jak se dá systematickou prací posílit postavení v zemi. Agrofert se po koupi pekárenské sítě Ceres (Penam) koncem roku dostal i na zemědělský trh, a to akvizicí společnosti IKR. Firma OHL ŽS stavěla železniční a tramvajové koleje. Firma Kovostal dodávala tribuny na stadiony. Jak je vidět, českých úspěchů v nejrůznějších oborech je mnoho.

Přestože jsou citelné rozdíly v mentalitě a v jazyku, maďarský trh není diametrálně odlišný od českého. Komunikace a obchodní jednání vycházejí z evropských norem a působí zde mnoho nadnárodních firem, které ovlivňují fungování trhu.

Maďarští partneři jsou obecně mnohem otevřenější. Mluví stručně a jasně i o problémech. Rádi vedou jednání neformálně. Charakterizuje je připravenost, promyšlená strategie a houževnatost. Znalost cizích jazyků se za poslední dobu zlepšila, ale se starší generací se domluvíte zpravidla jenom maďarsky. Jsou hrdí na svoje kořeny a historii. Veškerá upřímná uznání v tomto směru hodnotí velice pozitivně.

MEZI FIRMAMI JSOU POPULÁRNÍ FESTIVALY

Mít v rukou kvalitní produkt za dobrou cenu ještě neznamená automatický úspěch. Expandující firma musí důkladně prozkoumat trh, konkurenci a možnosti - s tím může naše kancelář a agentura CzechTrade pomoci. Klíčové je najít si kvalitního maďarského partnera. V Maďarsku je ale zajímavých veletrhů málo, naopak velice populární jsou festivaly, které mohou pomoci dostat produkt do povědomí za relativně nízkou cenu. Dalším efektivním nástrojem jsou odborné semináře a konference.

V případě, že se česká firma chce zúčastnit místního tendru nebo veřejné zakázky, je důkladná připravenost nepostradatelná. Maďarská legislativa je specifická a to, co stačí v Česku, vůbec nemusí stačit v Maďarsku. Doporučujeme neustálou komunikaci s maďarským partnerem a v případě potřeby využít naši pomoc.


Tibor Bial
vedoucí zastoupení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v Budapešti



Tahounem maďarské ekonomiky se stává automobilový průmysl. Na snímku je továrna německého výrobce vozů Audi ve městě Györ.
Foto: reuters