České dráhy nemají peníze na nákup sedmi nových vlakových souprav Railjet za zhruba 2,5 miliardy korun. Kvůli nákupu rychlovlaků, které schválilo minulé vedení drah v čele s Petrem Žaludou, si dopravce bude muset půjčit. Uvedl to dnes náměstek pro ekonomiku a techniku ČD Daniel Kurucz. Předchozí management předpokládal, že nákup vlaků, které mají jezdit mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem, zaplatí z neuskutečněného prodeje nádraží.

Velkou část závazku, zhruba 1,9 miliardy korun, bude muset dopravce zaplatit letos v květnu, upozornil Kurucz. Současně s tím by měly být zahájeny dodávky požadovaných souprav od společnosti Siemens.

Za převod nádražních budov z Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty měl státní dopravce získat zhruba šest miliard korun. V rozpočtu správy ale tyto peníze nejsou a o převodu by navíc musela rozhodnout nová vláda. Je tak málo pravděpodobné, že by ČD do května měly na účtech dostatek peněz, dodal Kurucz.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny nicméně krátce po svém jmenování v červenci 2013 zastavil současný šéf drah Dalibor Zelený. I jeho působení v čele drah se ale chýlí ke konci. Smlouvu má jen do konce února a jako o jeho možném nástupci se spekuluje právě o Kuruczovi.



NOVÉ VLAKY PRO ČD
Soupravy Railjet od společnosti Siemens chtějí České dráhy nasadit na tratích do Rakouska.
FOTO: ČTK