Čím podle vás mohou české IT firmy nejlépe konkurovat na zahraničních trzích?
Denemark:
Velké nadnárodní firmy zpravidla "koupí" lokálního hráče a využijí jeho kontakty a business - konkurují tak zejména svým "mezinárodním" renomé a referencemi ze zahraničí a velkým zkušeným týmem.
Ale vy se ptáte na české, zejména střední a menší IT firmy, jako jsme my. Taková firma musí najít něco unikátního, specifického, co trh zaujme, protože jméno firmy a renomé na tom trhu neexistuje, anebo musí nabízet produkt prostřednictvím lokálních hráčů, pro které jsou produkt a komerční podmínky spolupráce natolik zajímavé, že jej dále nabízejí, propagují a ideálně implementují. Rozhodně varuji před snahou prodeje "na dálku" s pravidelným dojížděním našich obchodníků a konzultantů na zahraniční trh. Tato cesta nefunguje, už jen proto, že nejste "stále k dispozici" a nevytváříte si trvale obchodní vazby a jméno na daném trhu.
Konrád:
Na zahraničních trzích je možné uspět díky unikátnímu řešení a kompetenci nebo díky nižším cenám při srovnatelné kvalitě. Ideální je kombinace obojího.
Unicorn Systems se nyní soustředí na Evropu - západ a sever jsou zajímavé vzhledem k vyšším tržním cenám, Balkán a východ mají potenciál, máte-li vhodné produkty - na trhu je velký prostor, ale finance jsou omezené.
Kratochvílová:
Flexibilitou, svým přístupem a neustálou snahou se učit a zdokonalovat. Další konkurenční výhodou je pak oborově specifické řešení, má-li takové český dodavatel k dispozici. V případě Sabrisu jde o vlastní řešení S2AP for Food určené pro potravinářský průmysl na platformě SAP. V případě, kde se ze služby stává komodita, pak české firmy umějí konkurovat i cenou.
Je něco, co vám vyloženě brání nebo vás omezuje v expanzi na zahraniční trhy?
Denemark:
Arbes má finančně silného a osvíceného vlastníka, který je připraven financovat naše aktivity v zahraničí, tzn. že financování a podpora nám v tomto ohledu nechybí. Samozřejmě na trzích směrem na východ a dál to mohou být "levné" místní firmy, které nabízejí lokální řešení za nesrovnatelnou cenu. Také to je nedůvěra a riziko, které mají potenciální klienti s nabídkou řešení dodávaných zahraničním dodavatelem.
Konrád:
V expanzi na zahraniční trhy nás nejvíce limituje zejména omezený počet kvalitních IT odborníků s patřičnými jazykovými znalostmi. Limitem obecně jsou samozřejmě i vysoké náklady na expanzi a riziko neúspěchu na nových trzích.
Kratochvílová:
V našem oboru panuje tvrdé konkurenční prostředí, překážky vstupu na daný trh pro nové konkurenty jsou téměř nulové a například dotační programy bohužel nekorelují s trendy pro náš obor. Ani místní investiční pobídky nejsou tak zajímavé, jako je tomu například pro výrobní společnosti v daném regionu. Omezení je tedy dáno primárně investicemi, které nese mateřská společnost.
Jdete cestou zakládání poboček, nebo hledání silných partnerů na zahraničních trzích (nebo kombinací obojího)?
Denemark:
Je to kombinace. Na Slovensku máme pobočku a mnoho obchodních aktivit je již realizováno obchodně i implementačně našimi lidmi přímo na místě. Důvod je jednoduchý - trh je nám tak blízko, že jej vnímáme spíše jako trh lokální.
Na ostatních trzích chceme uspět cestou spolupráce se silnými obchodními a implementačními partnery, protože věřím, že jim máme co nabídnout a podle mého je to pro firmu naší velikosti jediné dlouhodobě efektivní řešení pro expanzi v zahraničí.
Konrád:
Používáme kombinaci obojího. V současné době máme pobočky na Slovensku a na Ukrajině. Letos otevřeme pobočku v Nizozemsku, kde už máme více klientů, a postupně plánujeme otevírat pobočky také v dalších státech. Co se týče partnerů, zkušenosti jsou smíšené - ti nadnárodní nemají motivaci opravdu spolupracovat, osvědčují se nám spíše partneři střední velikosti, se kterými se vhodně doplňujeme.
Kratochvílová:
Vlastní pobočky jsou naší strategií. Partnerská síť, o které jsme také uvažovali, právě v návaznosti na vlastní řešení (pro potravinářský průmysl, pokladní systém), vyžadují zcela jiné interní procesy - od finančního přes produktové až po distribuční řízení.
Jan Denemark,
generální ředitel, Arbes Technologies
Jan Konrád,
International Services Director, Unicorn Systems
Petra Kratochvílová,
ředitelka pro strategii a rozvoj, Sabris
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist