Německo je řadu let nejdůležitějším vývozním a hospodářským partnerem Česka. Obdobně Česká republika se řadí k nejvýznamnějším obchodním partnerům Německa, po boku velkých států jako Polsko či Rusko. Co do objemu zahraničního obchodu nechává Česko za sebou země jako Japonsko, Indii a Brazílii. Vzájemná obchodní bilance se Spolkovou republikou je pro Česko kladná. Často ale není Německo konečnou destinací, spíše je takovým mezičlánkem. Zásobuje další trhy, kromě Evropy například Severní Ameriku nebo Asii včetně Číny.

Zeměpisná a kulturní blízkost, členství v Evropské unii, doposud dobrá pracovní síla a kvalitní regionální dodavatelé, konkurenceschopné pracovní náklady a vysoké standardy kvality - to jsou hlavní důvody pro investice německých firem v Česku. Německé investiční záměry zde jsou přitom zpravidla dlouhodobé, nehrozí odliv investorů dále na východ. Negativní dopad ovšem může mít hrozící nedostatek odborných pracovníků, nadměrná byrokracie, zčásti neflexibilní úprava pracovní doby nebo vleklá soudní řízení. Německo ale i tak zůstane do budoucna spolehlivým investičním a obchodním partnerem, avšak za předpokladu, že tuzemské podmínky budou i nadále příznivé.

Autor je výkonný člen představenstva Česko-německé obchodní a průmyslové komory