Na možnosti výběru povinného ručení jsme se ptali Václava Runštuka z Úseku pojištění motorových vozidel pojišťovny Kooperativa.

Jaká je nabídka povinného ručení na českém trhu?

Některé pojišťovny nabízejí povinné ručení jen ve formě balíčku, ale třeba u Kooperativy si v produktu NAMÍRU klient nastaví pojištění podle svých potřeb.

Například motorista jezdící většinou na venkově, případně i v blízkosti lesa, se bude určitě lépe cítit s připojištěním srážky se zvířetem. To si může dokonce ještě rozšířit o pojištění poškození vozu zvířetem, tedy i pro případ, že by mu zvířata například poškodila elektroinstalaci.

Motoristovi jezdícímu hlavně po Praze hrozí spíše vykradení vozu, proto si ke svému povinnému ručení může sjednat i pojištění zavazadel.

U Kooperativy si motoristé mohou sjednat i připojištění všech skel a pojištění NA100PRO, které zahrnuje přímou likvidaci, náhradní vozidlo po dobu opravy a krytí živelných škod. V takovém případě získají pojistnou ochranu blížící se havarijnímu pojištění.

Podle čeho bych si měl povinné ručení vybrat? Pomohou mi internetové srovnávače?

Srovnávače můžeme doporučit pouze pro orientační porovnání cen. Produkty povinného ručení v dnešní době totiž obsahují řadu doplňkových služeb a připojištění, které srovnávače nedokážou obsáhnout, natož vysvětlit.

Důležitý je hlavně servis, který pojišťovna v případě nehody zajistí. Na trhu najdete produkty povinného ručení, které se o vás kompletně postarají. Jedná se o komfort tzv. přímé likvidace - nemusíte nic složitě řešit s pojišťovnou viníka, obrátíte se na svoji pojišťovnu, a ta s vámi vše vyřeší.

Co nového jste pro klienty připravili?

Pro rok 2014 jsme připravili pro naše klienty inovovaný produkt NAMÍRU, nově určený pro komplexní pojištění všech motorových vozidel a motocyklů. Součástí produktu je i služba 100PROServis s možností naturálního plnění, která zkrátí dobu opravy vozidla v našem smluvním servisu, tedy dobu, po kterou nemůžete vozidlo využívat.

Zavedli jsme i nový limit pojistného plnění u povinného ručení - 150/150 milionů Kč. Je to zejména z důvodu platnosti nového občanského zákoníku, díky kterému očekáváme zvýšení pojistného plnění, zejména u škod na zdraví.

Co mám dělat v případě nehody?

Pamatujte, že každá dobrá pojišťovna vám v případě nehody zajistí vlastní asistenční službu, která se o vás a poškozené vozidlo postará. Její číslo je ideální hned si uložit do mobilu. Na tuto možnost bohužel mnoho motoristů při stresu po nehodě zapomíná.

To je voda na mlýn nehodových společností, které operují na frekventovaných silnicích a dálnicích. Postiženému řidiči okamžitě a "zdarma" nabídnou svou pomoc. Podpisem plné moci ve prospěch této společnosti se řidič vozidla prakticky stává jejím rukojmím. Většinou totiž na místě události řidič nemá dostatek času pročíst si podmínky spolupráce a ani není v takovém psychickém rozpoložení, aby odhalil např. nesmyslné smluvní pokuty za případné vypovězení smlouvy, nevýhodné rozhodčí doložky apod.

Rozčarování přichází, když nehodová společnost tyto služby vyúčtuje. Rovněž provedené opravy často neodpovídají účtovanému rozsahu a kvalitě. Přitom nové produkty pojišťoven naprosto eliminují nabídku takovýchto společností.


"Důležitý je hlavně servis, který pojišťovna v případě nehody zajistí."
Václav Runštuk