Fandím těm, kteří se rozhodnou podnikat, ale rozhodně ne všem. Vůbec nemám na mysli ty, kteří jen kazí vnímání slova podnikatel a svůj byznys staví na podvodu, lichvě nebo zneužívání nedokonalosti legislativy či státní správy. Rád bych věřil, že na všechny takové šmejdy jednoho dne dojde.
Další kategorií jsou naivní blázni, kteří se stůj co stůj snaží vybudovat svůj sen bez sebemenší soudnosti. Jak jinak si vysvětlit, že někdo zastaví rodinný dům a v zapadlé vísce vybuduje exkluzivní prodejnu amerických stáložárných kamen nebo krásnou vzorkovnu podlahových krytin. Konec takového záměru je obvykle rychlý a bolestný. Snad každá příručka o podnikání říká, že je potřeba nejprve udělat "byznysplán" - jednoduchou rozvahu, která ukáže, jestli zamýšlené podnikání vůbec může vydělat o něco více, než spotřebuje. Potíž však je se vstupními daty. Začínající podnikatelé často vůbec žádnou rozvahu nedělají nebo ji stvoří tím nejhorším možným způsobem, a to tak, že na základě předpokládaných nákladů spočítají, jaké tržby jsou potřeba k prosperitě, a ty dosadí jako vstupní data. Rozvaha pak vypadá optimisticky a může pomoct k získání úvěru, ale následky jsou o to horší.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.