Aččhe din ánevále hain, tedy lepší dny přicházejí, zní už delší dobu všemi společenskými vrstvami v Indii - před volbami i po nich. Země zvyklá na téměř desetiprocentní ekonomický růst se v posledních dvou až třech letech ocitla na významné křižovatce - bude pokračovat stagnace, nebo se Indové pustí do hlubokých hospodářských a společenských změn, na jejichž konci snad čekají zmíněné dobré dny pro celou Indii? Letošní celonárodní volby (výsledky byly zveřejněny v květnu) daly jasně zelenou reformám vítězné Indické lidové strany (BJP). Do čela vlády se postavil Naréndra Módí, progresivní ekonom a mnohaletá hlava státu Gudžarát, jehož rozvoj se stal jakýmsi vzorem pro celou zemi.

Prvním výrazným krokem vlády je sestavení státního rozpočtu, který vtiskne očekávaným změnám podobu zákona. Připravovaný rozpočet odpovídá hlavním cílům Módího kabinetu, mezi které patří nastartování ekonomického růstu, snížení inflace, fiskální konsolidace a tvorba nových pracovních míst. Pozitivním impulzem je otevření indického trhu zahraničním investorům v dalších odvětvích, umožnění veřejně-soukromých zakázek, velké investice do rozvoje silniční a železniční infrastruktury nebo podpora obnovitelných zdrojů energie a druhé "zelené revoluce".

INFRASTRUKTURA JAKO HYBATEL EKONOMIKY

Návrh rozpočtu slibuje dosažení tohoto cíle především otevřením indické ekonomiky investorům do sektorů obrany, pojišťovnictví (zvýšením hranice pro přímé zahraniční investice až na 49 %) a výroby (zde zvýšení téže hranice na 15 %). Pozitivní impulz přinášejí také plány na vybudování nových ekonomických zón a ustanovení venture kapitálového fondu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, který bude podporovat indické start-upy. Nejvíce pozornosti rozpočet věnuje nedostatečně rozvinuté infrastruktuře, která se má do budoucna stát hybatelem ekonomického rozvoje země.

Na výstavbu 8500 kilometrů silnic by mělo putovat šest miliard dolarů. Dále by měla být zahájena výstavba metra (Lakhnaú a Ahmadabád), industriálních koridorů (nejzajímavěji zní plán výstavby koridoru Bengalúru-Mumbaí, který by spojil indické "silicon valley" s finančním centrem země) a 16 přístavů. Mezi novinky rozpočtu patří návrh otevřít železniční sektor zahraničním investicím a uvedení rychlejších vlaků. Státem dotované železnice, které mají 1,3 milionu zaměstnanců a denně přepraví na 12 milionů lidí, jsou pod tíhou narůstající inflace nuceny zvyšovat jízdné. Řešení je jednou z prvních zkoušek nové vlády.

VÝSTAVBA MĚST I VYŠŠÍ PRODUKCE POTRAVIN

Vláda dále hodlá vytvořit nová pracovní místa pro rostoucí populaci, která se v poslední době začala potýkat s problémem nezaměstnanosti, a to zvláště v sektorech bohatých na lidské zdroje (cestovní ruch, infrastruktura, výroba).

V ohnisku zájmu rozpočtu je i řízená urbanizace. Vláda plánuje výstavbu takzvaných chytrých měst, kterých by chtěla postavit kolem 100 s celkovou investicí 70 miliard dolarů, a vybudování deseti nových technologických a ekonomických institutů. Urbanizační plány dále zahrnují modernizaci středně velkých měst, přístavbu satelitů k již existujícím městům a hlavně zdokonalení infrastruktury a služeb pomocí nových technologií a systémů.

V sektoru zemědělství, který dává práci značné části venkovské populace, si vláda vytyčila za cíl zlepšení zemědělské infrastruktury, navýšení produkce potravin a zjednodušení poskytování půjček zemědělcům. Ministr Džaitlej zmínil i opožděný monzun, který indickému zemědělství způsobí ztráty, a podpořil vědecký výzkum zaměřený na vlivy změny klimatu. V oblasti energetiky vláda podpořila obnovitelné zdroje energie alokací 83 milionů dolarů, které budou využity například na projekty solární energie a které by měly vládě pomoci dosáhnout ambiciózního cíle, aby obnovitelné zdroje v roce 2020 tvořily 20 % celkového množství energie.

Indie se i přes klesající trend růstu HDP může stále opírat o velkou kupní sílu domácího trhu, rostoucí ekonomicky činnou populaci, západně a na inovace orientovanou střední vrstvu i o poměrně rozsáhlou výrobní kapacitu (navzdory tomu, že se Indie zakoukala do tvorby softwaru a jaksi upozadila hardware - tedy výstavbu infrastruktury).

Zahraniční obchod mezi Českem a Indií začal roku 2012 klesat. Ekonomické změny, které v Indii vyvolávají velká očekávání, by mohly stávající trend poklesu českého exportu na indický subkontinent zlomit. Dobré dny Indie přicházejí - a na to je třeba se pečlivě připravit.


Ivan Kameník
ředitel zahraniční kanceláře v Mumbaí, CzechTrade ivan.kamenik@czechtrade.cz



Indická vláda chce do výstavby silnic investovat miliardy dolarů.
ilustrační foto: shutterstock