Klientské centrum pro export (KCPE) bylo oficiálně představeno na letošním mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Je výsledkem společného postupu ministerstev průmyslu a obchodu a zahraničních věcí a agentury CzechTrade při zajišťování pomoci českým exportérům přímo na zahraničních trzích. KCPE představuje jednotné kontaktní místo, díky kterému se firmy dostanou ke službám ve více než 90 zemích světa. Tyto služby poskytují zástupci zahraničních kanceláří agentury CzechTrade a pracovníci zastupitelských úřadů České republiky.

JAK CENTRUM FUNGUJE?

Firma, která má zájem o konzultaci svých exportních nebo investičních záměrů, se obrátí na KCPE, které sídlí v budově agentury CzechTrade. Zde se ho podle zaměření dotazu ujmou specialisté buď ze samotné agentury, nebo z ministerstva zahraničních věcí, kteří dotaz zodpovědí a nabídnou zájemci vhodnou konkrétní službu. Tu pak v zahraničí realizují zahraniční kanceláře agentury CzechTrade nebo zastupitelské úřady České republiky.

Celá řada služeb centra je exportérům poskytována zdarma. Jedná se například o vstupní exportní konzultace, přípravu na obchodní jednání nebo identifikaci exportních příležitostí. V gesci ministerstva zahraničí je pak nabízena asistence a podpora při jednání s oficiálními institucemi a státními podniky, podpora v případě veřejných zakázek a využívání rozvojových a dalších fondů.

Na tyto základní služby navazuje úžeji specializovaný servis. Mezi nejpoptávanější a v praxi nejvyužívanější služby se řadí průzkumy trhu, zjištění bonity zahraničních partnerů, organizace obchodních jednání, oslovení potenciálních obchodních partnerů a ověření jejich zájmu o výrobek či službu, dlouhodobá exportní asistence, organizování prezentačních akcí v zahraničí nebo třeba zpracování analýz trendů a obchodních příležitostí. Nabídku pak doplňují další služby poskytované agenturou CzechTrade, jako například exportní vzdělávání nebo individuální konzultace se zahraničními zástupci.

KCPE a služby jednotné zahraniční sítě jsou určeny především malým a středním firmám, ale mohou pomoci i velkým podnikům, které se zajímají o zakázky většího rozsahu.

KCPE představuje v podstatě distribuční kanál, který exportérům přináší určitý komfort v tom, že mají odteď možnost se obracet se svými dotazy a požadavky na jedno místo. Nemusí tedy shánět informace na více adresách a ztrácet tak čas. Přes KCPE bude firmám zaručeno, že jejich dotaz se dostane do správných rukou a bude náležitě zpracován. Dotazy exportérů budou monitorovány a průběžně bude vyhodnocována i přínosnost samotného KCPE. Je důležité zmínit, že se v současné situaci nejedná o navýšení personálních a finančních kapacit na fungování KCPE ani jednoho ze zainteresovaných subjektů. Jde o účinné alokování stávajících zdrojů tak, aby mohl být exportérům poskytnut lepší a rychlejší servis.

JAK KLIENTSKÉ CENTRUM KONTAKTOVAT?

Specialisty centra je možné kontaktovat telefonicky (+420 224 907 576), e-mailem (kcexport@businessinfo.cz) nebo přímo v pražském sídle agentury CzechTrade.

Úřední hodiny centra jsou každý všední den 8.30 až 16.00 hodin. Možné je využít také osobní konzultace, a to v úterý od 9.00 do 15.00, ve středu od 13.00 do 16.00 a ve čtvrtek od 9.00 do 15.00 hodin.

Informace o Klientském centru pro export naleznete také v rubrice "Zahraniční obchod" na internetovém serveru www.businessinfo.cz.


Zuzana Synková
ředitelka odboru exportního zpravodajství a marketingu, CzechTrade