Dejte lidem prostor, jinak vyhoří nebo utečou

Vnímám, že spousta velkých společností zažívá krizi firemní kultury. Motivační schéma koncernů i středních firem, které se točí výhradně okolo finančního ohodnocení, už dnes neplatí. Tyto benefity jsou minulostí a nestačí k tomu, aby člověk našel na trhu ty nejlepší zaměstnance. Alespoň ne u nás v Googlu.

Mladí ambiciózní lidé se chtějí učit a profesně posouvat. Jdou za inovativním prostředím, které nabízí osobní prostor s relativně velkou zodpovědností. Chtějí autentické místo, kde se budou moci myšlenkově rozvíjet. A právě tito lidé chtějí pracovat v Googlu. Naše společnost totiž představuje zrcadlo současné společnosti v tom ohledu, že jsme internetová firma, která svou technologií ovlivňuje svět a má dobré jméno na trhu právě v oblasti inovace. Tedy vše, co mladé lidi láká.

Osobně jsem do Googlu přišla před osmi lety, kdy už firma byla jedničkou na trhu, a ani dnes tomu není jinak. A je to jen z toho důvodu, že se stále vyvíjíme. Snažím se k nám do české pobočky přinést úspěšné know-how a také pověstnou přátelskou barevnou firemní kulturu. Ta je natolik specifická, že novému člověku trvá nějakou dobu si na ni zvyknout. Z toho důvodu velice pečlivě vybíráme nové zaměstnance na základě interních přijímacích procesů. Snažíme se, abychom se rozhodli dobře pro firmu i pro uchazeče.

V oblasti nabírání nových odborníků dám na doporučení svého pracovního týmu. U nás to funguje podobně jako v rodině nebo mezi přáteli - sdílíme podobné životní názory, postoje a hodnoty. A přesně ty jsou důležité v naší firemní kultuře, protože pokud nepochopíte princip fungování společnosti, nemůžete v ní dobře pracovat. Samozřejmě také spolupracujeme s vysokými školami a snažíme se být v kontaktu s elitními studenty.

Důležité je si uvědomit, že špičkoví lidé u nás jsou a je pouze potřeba jim dát prostor. Tito lidé mají v sobě určitou energii. To je přesně ten typ nadšení, které mají lidé v každém věku a napříč obory. A pokud takového člověka dostanete k sobě do firmy a dáte mu možnost realizace, rychle vyletí nahoru. V opačném případě vyhoří nebo odejde jinam.

Taťána le Moigne
generální ředitelka společnosti Google Czech Republic


Výhodou je praxe získaná během studia

V České republice stejně jako ve většině evropských zemí je výrazný nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců s technickým vzděláním. To představuje velkou výzvu pro všechny výrobní podniky. Abychom jí mohli aktivně čelit, výrazně rozšiřujeme spolupráci se školami. Sázíme přitom na intenzivní propojení teorie a podnikové praxe. Ve spolupráci se školami, Sdružením automobilového průmyslu a Svazem průmyslu a dopravy se dlouhodobě snažíme zabránit klesajícímu počtu zájemců o studium technických oborů. Školy by neměly být financované podle počtu přijímaných žáků, neustále snižovat laťku náročnosti studia, a znehodnocovat tak kvalitu vzdělání.

Řada studentů si ale dnes již uvědomuje, že k úspěchu nestačí pouze čerstvý vysokoškolský diplom. Při svém rozhodování o studijním oboru berou v potaz možnosti budoucího uplatnění a snaží se získávat pracovní zkušenosti již během studia. Veškeré absolvované praxe, brigády, zkrácené úvazky a stáže jsou velkou výhodou. Absolvent se zkušenostmi z praxe a základními pracovními návyky je vnímán jako zajímavý kandidát s velkým potenciálem, který se nebojí nových výzev, umí si dobře organizovat čas, je flexibilní a samostatný.

Mladí lidé by měli využívat možností, které jim současná doba nabízí. Zejména by se neměli bát využít zahraničních příležitostí, a to nejen kvůli zlepšení své jazykové výbavy. Komunikační znalost anglického nebo německého jazyka není v dnešní době již výhodou, ale nutností.

Vzhledem k celkovému stavu na trhu práce a v oblasti technicky vzdělaných lidí nás velmi těší velký zájem studentů a absolventů vysokých škol o spojení jejich profesní kariéry právě se Škodou Auto. Svědčí o něm množství uchazečů o nabízené stáže, trainee program, přímý nástup, ale i řada ocenění v zaměstnavatelských průzkumech a soutěžích, která díky jejich hlasům pravidelně získáváme.

Požadavky mladé generace se mění a je důležité tyto trendy při náboru reflektovat. Pro dnešní absolventy je velice důležitá flexibilita pracovní doby a volného času. Jsou také mnohem ochotnější cestovat a sami to často v rámci výkonu práce vyžadují. Jako mezinárodní firma, a hlavně v rámci našeho trainee programu jim právě zahraniční stáže můžeme nabídnout. Neméně důležitý je pro mladé lidi profesní a osobní rozvoj. Také v této oblasti jim jako zaměstnavatel nabízíme nadstandardní možnosti.

Bohdan Wojnar
člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast řízení lidských zdrojů


Nabídněte pestrou práci a rychlý růst

Když jsme v roce 1990 KPMG v České republice zakládali, naše představa, jak by měla firma vypadat, se od očekávání dnešních vysokoškoláků v některých aspektech lišila. Brali jsme práci jako šanci dělat něco, co dává ekonomický smysl. To předtím v prostředí plánované ekonomiky nešlo. Satisfakce přicházela s výsledky. Pevně věřím, že lidé si mohou práci v KPMG spojit s pocitem seberealizace a osobního naplnění. A především díky tomu se nám daří na trhu práce oslovovat ambiciózní absolventy.

Studenti vědí, že když k nám nastoupí, budou se velmi rychle učit. Dostanou příležitost podílet se na zakázkách i pro velké nadnárodní korporace. Každý klient je jiný. Je třeba k nim přistupovat individuálně, pochopit specifika konkrétního odvětví, nastavení interních procesů dané firmy i osobnost lidí, s nimiž jednám.

Práce v auditu, daních i poradenství je překvapivě pestrá. Klientům pomáháme, aby se dokázali rychle a správně zorientovat ve spletitém světě regulací. Zákony se neustále mění a klienti potřebují znát jejich výklad a aplikaci do praxe. Z osobní zkušenosti si vybavuji hodně probděných nocí, kdy jsem přemýšlel nad tím, zda je naše stanovisko skutečně správné. Někdy se sejde více různých úhlů pohledu a my se svým názorem musíme obstát. Každá zakázka je kamínkem do mozaiky zkušeností, které s námi klienti mají. Je pro nás důležité vytvářet dlouhodobé vztahy založené na důvěře.

Naši nováčci samozřejmě nenesou tíhu nejsložitějších rozhodnutí. Nicméně velmi dobře vědí, že jejich práce je neméně významná, neboť jsou hned od nástupu součástí týmů řešících komplexní problémy a zakázky. Neustále je vzděláváme, umožňujeme jim získávat potřebné profesní certifikace, jako je ACCA či osvědčení daňového poradce. Lidé tu velmi rychle rostou. Dáváme jim příležitost vycestovat do zahraničí na dlouhodobou pracovní stáž. Pracujeme v mezinárodním prostředí, zaměstnáváme řadu cizinců a angličtina je běžným jazykem firmy.

Práce u nás je náročná. Náš obor nebude nikdy patřit k těm, kde se lidé mohou spolehnout, že po osmi hodinách vypnou počítač a půjdou domů. Musíme být k dispozici klientům i na opačné straně zeměkoule, kteří často vyžadují rychlou reakci. Své dělá i sezonnost - například v auditu máme každým rokem několikaměsíční velké vytížení. Snažíme se to lidem kompenzovat. Proplácíme přesčasy, nabízíme pružnou pracovní dobu, práci z domova i možnost prodloužit si dovolenou výběrem náhradního volna.

Držíme krok s rozvojem moderních technologií, tak aby naši zaměstnanci měli pro svou práci co nejlepší podmínky. Od konce loňského roku například podporujeme spolupráci expertů z celého světa při vývoji technologií, které umožňují efektivně pracovat s velkými daty.

Vedení firmy se snaží zaměstnance osobně motivovat a inspirovat. Lidé u nás budují dlouhodobou kariéru. A když už se někdo rozhodne naše řady opustit, s největší pravděpodobností získá na trhu práce velmi dobré uplatnění.

Jan Žůrek
řídící partner
KPMG Česká republika


Chceme absolventy otevřené novým věcem

Česká národní banka je jakožto centrální finanční instituce přirozenou volbou zejména pro čerstvé ekonomy mimo jiné i z toho důvodu, že studenti se již v průběhu studia setkávají s některými našimi předními odborníky včetně členů bankovní rady, kteří na univerzitách přednášejí. Důležitým kontaktním místem je také výstava "Lidé a peníze" v pražském ústředí ČNB, která se od otevření v roce 2002 stala pravidelnou součástí výuky zejména na školách s ekonomickým zaměřením.

Postavení ČNB na trhu práce v oboru bankovnictví a finančních služeb je zcela unikátní - to ostatně platí pro každou centrální banku. Z toho, co slyšíme na výběrových řízeních, můžeme říci, že uchazeči hledají zejména odbornost a získání unikátních znalostí. Zájemci o zaměstnání vnímají ČNB jako instituci, která nastavuje profesní standardy.

Naše náborové aktivity se nedívají na potenciální zaměstnance optikou absolventi versus odborníci, ale v průběhu výběrového řízení se vždy snažíme zjistit, zda je uchazeč pro obsazovanou pozici skutečně "nejlepší z nejlepších".

V České národní bance obsazujeme širokou škálu pracovních pozic - od začínajících ekonomů přes specialisty na technickou správu budov až po zkušené právníky. Každý uchazeč přichází do ČNB s jinou motivací. ČNB staví svou činnost zejména na nezávislosti, otevřenosti, důvěryhodnosti a odbornosti. Vždy hledáme unikátní kombinaci vlastností, dovedností a zkušeností. U absolventů platí, že jejich největší devizou je otevřenost novým věcem a čerstvý pohled.

Kateřina Bartůšková
Česká národní banka, odbor komunikace


Víte, že...

mezinárodní poradenská společnost EY, která patří do takzvané velké čtyřky poradenských společností a mezi českými studenty ekonomických oborů a práv se umisťuje v první patnáctce nejžádanějších firem, zaměstná ročně v Česku 80 až 100 absolventů ze zhruba 1500 uchazečů.

 

null