Když mu bylo šest let, vzal ho otec do kina na film Le Mans. Během několika dnů ho viděl celkem šestkrát. Láska k autům od té doby developera Radka Pokorného neopustila. Jejím výsledkem je fond kvalifikovaných investorů Engine Classic Cars - Automobile Fund (ECC), který Pokorný založil společně se Zdeňkem Lepkou, předsedou Ferrari Owner's Clubu a zároveň generálním ředitelem investiční společnosti BHS.

ECC chce investovat do veteránů vyrobených v druhé polovině minulého století. Kdo by do něj chtěl vložit peníze, musí si připravit minimálně 125 tisíc eur, tedy asi 3,5 milionu korun. Podle Pokorného budou investorů asi dvě desítky.

"Nečekáme, že hned získáme stovky milionů korun, desítky milionů by to ale být mohly. Lidé říkají, že nám rádi dají peníze, chtějí ale nejdřív vidět, že je již před nimi investoval někdo jiný. V Česku vzhledem k historické zkušenosti s investičními fondy mezi lidmi stále panuje nedůvěra," říká Pokorný.

Vozy bude vybírat tým odborníků, samotnou koupi pak bude schvalovat správní rada. "Tým expertů musí jezdit po veletrzích a garážích, kde se bude pídit po kvalitních autech za dobrou cenu. Nechceme vozy nakupovat na aukcích. To je až poslední cesta," říká Pokorný. Nakupovat chce nejen vozy luxusní, ale i auta "béčková", která stojí jen 10 až 20 tisíc eur, ale mají velký potenciál. Nezatracuje ani vozy socialistické výroby. "Dobrá Škoda 120 nebo žigulík z roku 1982, které nemají najeto mnoho kilometrů, stojí dnes pět až deset tisíc eur," říká Pokorný. Fond bude kromě aut nakupovat i autodíly, příslušenství a dobové doplňky, které se nyní těší velkému zájmu.

Investory se fond snaží nalákat i na klubovou atmosféru. Plánují se společná setkání a přednášky. "Alespoň jednou ročně chceme vyvézt auta na uzavřený okruh a investorům je ukázat venku," říká Lepka.

Fond, který spravuje investiční společnost Avant, má vynášet v průměru pět procent ročně. Doporučený investiční horizont je minimálně sedm let. "Negativní stránkou investice jsou samozřejmě náklady na údržbu. Obrazu, který si doma pověsíte na zeď, nikde neteče olej a nemusíte v něm vyměňovat díly. Proto také neslibujeme výnos 15 procent ročně jako jiné fondy," vysvětluje Pokorný.


Foto: ECC