V Anglii narozenému Italovi, siru Antoniu Pappanovi, který bude 28. května na Pražském jaru dirigovat Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, udělila královna Alžběta II. šlechtický titul při novoročním ceremoniálu v roce 2012. Pappano ale také z rukou italského prezidenta Giorgia Napolitana převzal nejvyšší italské vyznamenání Cavaliere di Gran Croce a britská společnost Incorporated Society of Musicians tvořená muzikanty, kterým patří hudební Parnas, Pappana loni vybrala mezi své laureáty.
Sir Antonio Pappano je od roku 2002 hudebním ředitelem a šéfem orchestru londýnské opery Royal Opera House, kde má kontrakt do roku 2017. Jeho tvář může být leckomu povědomá, Pappano je totiž svérázným zastáncem klasické hudby v pořadech BBC a italské televize. Vidět byl také v kinech jako komentátor Verdiho Nabucca v přenosu z Covent Garden.
Pappano je hudebník podmanivý, jak slyšíme v jeho plnokrevně muzikantských nahrávkách, z nichž řada patří k základnímu fondu milovníků oper a spadá do kategorie záznamů s mnohými oceněními. Pappano angažuje a diriguje nejlepší zpěváky světa, kterým důvěrně rozumí.
Rachlin se na Pražské jaro vrací, aby zahrál Šostakoviče - profil ZDE
Japonci na Pražském jaru zahrají Bacha bez stereotypů, slibuje Suzuki - profil ZDE
Ke zpěvu byl vázán od dětství. Chlapec z chudinské čtvrti Londýna, prvorozený syn emigrantských rodičů z Itálie byl svým otcem – jenž měl sám pěvecké ambice a zpěv vystudoval v Miláně – už od deseti let zapojen do programu vokální výuky. Doprovázel otcovy žáky na klavír.
Pappano neabsolvoval konzervatoř ani akademii, v Americe ve městě Bridgeport v Connecticutu, kam se v roce 1973 s rodiči přestěhoval, měl ale soukromé učitele, Italy, znalce oboru: k Normě Verrilliové chodil na klavír, skladatel Arnold Franchetti mu dával hodiny kompozice a dirigent Gustav Meier, pověstný svým pedagogickým umem, ho učil dirigovat.
Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Sir Antonio Pappano – dirigent
Jan Vogler – violoncello
28. května, 20 hodin
Smetanova síň Obecního domu, Pražské jaro
Řečený Tony nechtěl být dirigentem. Měl rád piano, korepetoval, hrával i v barech. Profesní kariéru začal v jedenadvaceti letech jako korepetitor v New York City Opera, pak v Chicagu, ve Frankfurtu, posléze jej objevil Daniel Barenboim pro Bayreuth. O přerodu v dirigenta rozhodl záskok v Bohémě, v opeře v Oslu roku 1987. „Tam jsem objevil své předurčení, své italské DNA, pochopil jsem, jak velmi mne v hudbě přitahují také divadelní emoce a drama,“ řekl.
Italské geny zapracovaly také v dalším rozhodnutí: v roce 2004 Pappano poprvé dirigoval Orchestra dell’ Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Od prvého taktu mezi ním a orchestrem vzniklo souznění. Dnes Pappano šéfuje Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia už desátým rokem. Vede ho k nejvyšším metám, koncertům i nahrávkám, stejně tak ale dbá, aby objednávali a uváděli soudobé skladby.
Rozkročen mezi Londýnem a Římem Pappano ví, že hudba je poslání – „posedlost, láska, vášeň, život“ – a také „naše dítě“, jak dodává i za svou ženu Pamelu Bullockovou, klavíristku a učitelku zpěvu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist