Obvykle se v tomto sloupku věnujeme vysvětlení základních ekonomických termínů nebo reakci na vývoj ekonomické situace. Dnes si dovolím poněkud odbočit k tématu průtokových ohřívačů, které by nemusely mít s ekonomikou nebo vysokými školami mnoho společného − tedy pokud by nešlo o průtokové ohřívače mozků.
Takto totiž vysoké školy bohužel vnímá řada firem − tedy jako ohřívárny budoucích zaměstnanců, a nikoliv jako zásobárny možných řešení a lidí, kteří jim díky svým zkušenostem, přehledu a know-how mohou pomoci.
Se zmíněným přístupem firem mám bohaté zkušenosti, protože kromě klasického "akademického" zaměstnání dlouhodobě pracuji na komerčních projektech pro české i zahraniční společnosti. V posledních několika letech se snažím podobné věci realizovat i přímo na VŠE. Není to ale žádná legrace, protože velkou část našich potenciálních zákazníků musíme nejdříve přesvědčovat, že nejsme jenom tím zmíněným ohřívačem, ale že (stejně jako v zemích na západ od nás) mohou na vysoké škole hledat inspiraci, nápady, rady a kompetence při jejich realizaci. Musíme tedy prorážet několikanásobnou bariéru vstupu do kontraktu. Nejdříve musíme dokázat, že nejsme pouze akademičtí teoretici, dále předvést, kde je přidaná hodnota našeho řešení oproti konkurentům, a na závěr vysvětlit zákazníkovi, že ani my nepracujeme zadarmo a že skutečnost, že si z projektu napíšeme několik článků do vědeckých časopisů, nebude tou správnou odměnou za naši práci.
Vysoké školy se i díky systému svého financování zapouzdřily samy do sebe a řadu let kontakt s firmami v podstatě vůbec nepotřebovaly. Účast na společných projektech byla jaksi nad plán a do nedávné doby nebyla jakkoliv započítávána do jejich hodnocení.
Pro firmy tak bylo velmi obtížné proniknout do toho, co se na vysokých školách vlastně dá dělat, a podle mých zkušeností po několika dobře míněných pokusech rezignovaly.
Za poslední roky jsem měl možnost absolvovat řádově desítky seminářů, konferencí nebo diskusí na téma, proč spolupráce firem a vysokých škol nefunguje a jak ji "podpořit". Výsledkem bylo obvykle konstatování, že by měl hlavně pomoci stát. To se také začalo dít a vznikla řada dotačních programů zaměřených na tuto oblast. Přes nepopiratelné dílčí úspěchy se nám tak k výše uvedeným diskusím s našimi zákazníky díky tomu přidala další bariéra ve formě "pojďme, uděláme společný projekt a dostaneme na něj dotaci, aby nás moc nestál".
Přesto je koloběh spolupráce v podobě nápadu nebo výzkumu vzniklého na vysoké škole, jeho realizace v reálném byznysu za účasti studentů a převzetí zkušeností zpět do výuky a výzkumu školy naprosto zásadním schématem pro to, aby se spolupráce vysokých škol a firem − zejména v oblasti aplikovaných věd − mohla dále rozvíjet. Jen tak školy budou moci držet tempo s rozvojem podnikání a podporovat ho. Dlouhodobé projekty tohoto typu, které máme s našimi partnery, to potvrzují. Na nich může také firma poznat kvalitní studenty již v průběhu jejich studia na vysoké škole.
Nemá tedy cenu jen čekat na pomyslném ústí z ohřívače mozků a stěžovat si na kvalitu "výstupu". Je třeba stát se jeho součástí. Jde to − a tohle není akademická teorie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist