Různorodé reakce hudebníků na páteční teroristické útoky v Paříži lze pochopit: taktní zrušení koncertu, jak to udělali irští U2, i válečný křik americké zpěvačky Rosanne Cashové. "Do konce roku budeme hrát v klubu Bataclan," prohlásila. Ale stejně tak lze chápat mlčení a rozhodnutí o útocích vůbec nehovořit, což je případ pařížské zpěvačky Hindi Zahra.
Její koncert příští úterý v pražském Paláci Akropolis ukáže přesně tu tvář Francie, na kterou teroristi cílili napadením klubu Bataclan: bezstarostnou, radost ze života oslavující hudbu, v níž se kosmopolitně prolínají evropské a africké styly.
Řečeno s dobou je navíc Zahra příkladem "integrovaného uprchlíka", dítěte ze severní Afriky, které do Paříže přišlo ještě nezletilé, vystřídalo různá zaměstnání − mimo jiné v galerii Louvre −, vstřebalo místní hudbu a teď ji posouvá dál.
Přestože se letos šestatřicetiletá zpěvačka narodila v Maroku a v repertoáru má dvě písně v berberštině, její hudba je čistá Paříž: žádná muzika od kořenů, nýbrž kombinace příjemných kavárenských šansonů v duchu Françoise Hardyové, flamenka, bossa novy, afrokubánských rytmů či pouličního stylu jazz manouche, jímž v Paříži od začátku 20. století swingovali cikánští muzikanti. To vše zpívané převážně anglicky a na dvou deskách Hindi Zahra – pět let staré Handmade a letošní Homeland – tu a tam přizpůsobené mustrům pro správný rádiový hit.
Naživo, jak ukázalo její letošní vystoupení v marocké Essaouiře, je Zahra spontánnější a hudebně zajímavější: obstojně hraje na kytaru i na perkuse, kontroluje svůj hlas a přirozeně se pohybuje před mikrofonem − však se neostýchala ani jako herečka v loňském snímku o arménské genocidě The Cut režiséra Fatiha Akina, s nímž se dostala na benátský filmový festival.
Teď je pro ni ale nejpříznačnější, jak ji koncem září zachytil pořad francouzského kanálu Culturebox: v inscenovaném vystoupení na jedné z pařížských střech, kde si hrají děti a sousedé poslouchají z oken, zatímco produkce na zeď trikově dokresluje malované ptáky a na oblohu zavěšuje hravá dětská sluníčka.
Tohle "velké klišé o Paříži" se ve světle útoku na klub Bataclan stalo na čas ohroženým druhem radosti. A Hindi Zahra, která v Bataclanu − kde svého času začínal i slavný Maurice Chevalier − rovněž koncertovala, si to dobře uvědomuje. O důvod víc se v úterý vypravit do Akropole.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist