Výtvarný "rozjezd" českého umělce Libora Fáry představuje v historii českého surrealismu zvláštní a neopakovatelnou polohu. Na aktuální výstavě v pražském Museu Kampa je ale málem jen naznačen. Jak zaznělo na vernisáži, nejde o retrospektivu, nýbrž o "připomenutí různých forem Fárovy tvorby".

Výstava tak po počátečním oslnění surrealismem sleduje Fárův příklon k figurální malbě a pokračuje k čistě malířské "hře" s tvary. Následují vymývané tušové kresby, které počátkem 60. let vystřídaly dřevěné asambláže, a dále bohatá série koláží. Dojde i na malířova nepřehlédnutelná scénografická a typografická díla.

Fárovy rané roky umělecké tvorby, za nimiž bylo cítit duchovní dobrodružství a jakési básnické tajemství, na Kampě zachycují dva stěžejní obrazy: Deux visages z roku 1945 a o čtyři roky mladší Konec dne.

Obdobně jako surrealismus ale mladého Fáru tehdy oslnil také jazz, jehož improvizace, neklid, přerývavá sóla i náhlé změny nálad znějí coby ozvěna ve Fárových abstraktních tušových kresbách plných energie a bohaté hry odstínů.

Projevují se také v cyklu nazvaném Rytmus, který je na Kampě též k vidění a v němž se střídají abstraktní i figurální linie, hravost i napětí. Podle tohoto cyklu se ostatně jmenuje celá výstava, uspořádaná u příležitosti malířova loňského 90. výročí narození.

výstava

Libor Fára: Rytmus
Museum Kampa, Praha
až do 7. února

V Česku je ojediněle vidět, jak se tyto různorodé prvky promítají do tvorby umělce s tak nepřehlédnutelným a nezaměnitelným rukopisem, jaký měl Fára. Na výstavě to dokládají i plakáty, jimiž se autor zapsal do historie pražského Divadla Na zábradlí a později Činoherního klubu. Stejně tak jsou tu vystavené mnohé z knižních obálek, které Fára vytvořil.

Kromě smyslu pro hru a svobodné myšlení měl Libor Fára ještě druhou charakteristickou vlastnost − až obsedantní smysl pro dokonalost. Tyto dvě protikladné tendence se projevují v jeho kolážích a dřevěných asamblážích, jejichž "výtvarnost" jako by srážela to, co předměty říkají samy o sobě.

S přibývajícími roky od Fárovy smrti, k níž došlo roku 1988, působí hlavně svojí estetickou dokonalostí. A ta naprosto umrtvuje básnickou myšlenku děl, jejich napětí mezi duchem a hmotou. Nejlépe to na výstavě dokládá Fárův objekt Ubu z roku 1981.

Přesto je současná výstava v Museu Kampa ojedinělou výpovědí o Fárovi. Diskrétní a v jistém smyslu i příkladně umanutou, které však stojí za to pozorně naslouchat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist