Ačkoliv americký kytarista Adrian Belew, který dnes se svým triem zahraje v pražském Lucerna Music Baru, natáčí vynikající sólové desky, je znám spíš jako studiový muzikant.

Výčet těch, s nimiž šestašedesátiletý Belew pracoval, zní jako seznam největších legend experimentálních proudů rockové hudby − Frank Zappa, David Bowie, King Crimson, Talking Heads či Nine Inch Nails. Hrál ale také s Mikem Oldfieldem, Jeanem-Michelem Jarrem, Laurie Andersonovou nebo Joem Cockerem. Najdeme ho na slavné desce Graceland Paula Simona.

Dvě desítky sólových Belewových desek nabitých nejrafinovanějšími kytarovými triky jsou jako poselství velkého kytarového gurua. První LP natočil už v roce 1982 a každá další jako by byla pokusem o jiný přístup ke kytarové hře.

Belew svými zkušenostmi pomohl při vývoji kytarových syntezátorů. V posledních letech vyvinul aplikaci pro iPady nazvanou Flux, která dovoluje modelovat vlastní zvukové efekty. Na pražském koncertu by měl demonstrovat všechno, co jeho malý zázrak dovede.

Koncert

Adrian Belew Power Trio

18. února, 20 hodin

Lucerna Music Bar, Praha

Belewa objevil Frank Zappa. Dostal na něj tip od svého řidiče, který kytaristu viděl v Nashvillu v bezvýznamné hospodské kapele. Zaujalo ho to, že Belew neuvažoval jako běžný klasický kytarista, ale jako "noisemaker", muzikant, který pracuje spíš se zvukovými barvami než s melodickými linkami.

Belewovou specialitou bylo napodobování konkrétních zvuků − zvířat, aut nebo sbíječky, a to Zappovi, který miloval humor v hudbě, vyhovovalo. Angažmá v Zappových Mothers Of Invention přišlo v poslední chvíli. Roku 1977 osmadvacetiletý Belew uvažoval o tom, že pověsí kytaru na hřebík a začne se živit něčím pořádným.

Zappa angažoval Belewa jako doprovodného kytaristu, ale jeho role pozvolna rostla s tím, jak lídr kapely využíval jeho kreativitu a smysl pro zvukové efekty. Mnohé z toho, co je například připisováno Zappovi na rockové opeře Joe´s Garage z roku 1979, jsou prý Belewovy nápady. Pro Belewa to byl start do nejvyšších pater rockové hudby.