Abyste přežili, musíte vyprávět příběhy, napsal Umberto Eco v románu Ostrov včerejšího dne, v této nádherné knize, oživující utopický renesanční sen o jednom společném světě.

Během svého čtyřiaosmdesátiletého života, který skončil v pátek v noci, vyprávěl příběhů na tisíce, takže místo v paměti lidstva má nepochybně zajištěno. Ale jaké místo to bude? Co se bude vyprávět o Umbertu Ecovi, připustíme-­li, že paměť je něčím jako tradovaným vyprávěním? A neměli bychom už teď, na začátku našeho budoucího pamatování Eca, důrazně připomenout i to, co se už před jeho smrtí často a velmi snadno zapomínalo?

Umberto Eco zůstává v hlavách většiny jako spisovatel. Romanopisec. Autor slavného románu Jméno růže, který otevřel novou cestu literatuře a vytvořil žánr filozofické či intelektuální detektivky, jejž posléze obsadili lidé jako Dan Brown, kteří ale nikdy nedosáhli Ecovy filozofické a kombinační erudice.

Vždycky se, pravda, zdůrazňovala i Ecova vědecká dráha, ale pokaždé jako něco přidaného, neboť to, co vnímala světová veřejnost především, byly ty úžasně zamotané, chytré, překvapující, moudré příběhy. Ideální důkaz toho, že vysoké a nízké se může spojovat a pozitivně ovlivňovat, tak jak to Eco popisoval v esejích o mediální realitě.

Eco byl především myslitel. Člověk, který spoluzakládal obor, jemuž se říká sémiologie. Tedy věda o značení, o získávání smyslu neboli o sémióze. A právě sémióza − proces, během něhož všechny znaky, které jsme schopni ze sebe vydat i do sebe přijmout, získávají na významu a smyslu − se stala Ecovým osudem.

K psaní románu, jak vypráví dnes už hodně otřelá historka, se Eco dostal kvůli "ješitné touze po publiku", neboť v románech si jeho popularizované vědecké objevy přečetlo více lidí.

Romanopisectví bylo pro Eca ve skutečnosti něčím jako "praktickou sémiologií", prostorem, v němž se hravým způsobem osvědčovalo vše, co objevoval jako vědec. Hra byla pro Eca víc než pouhé hraní.

"Opravdová hra se hraje důkladněji," píše Eco například o Huizingově slavném díle Homo ludens (Člověk hravý). "Podmínkou je zajisté jistá závrať. Riziko, že se člověk ztratí v kontemplaci hry." Není asi přesnější charakteristiky působení Ecových románů na čtenáře než slovo závrať… Ecovy knihy jsou závratné a často se po nich točí hlava.

Závratné byly i Ecovy objevy v sémiologii. Třeba už poznání, že znaky samy neznačí, dokud nejsou součástí sémiologické, tedy smysl poskytující rozpravy. "Vraťme slovům jejich pravý význam," slyšíme dnes znovu s velkou naléhavostí, Eco by se ale zeptal: "Jaký význam myslíte?"

Nic jako "pravý význam" totiž neexistuje, protože význam a smysl se ustavují a vytvářejí až v procesu komunikace a neustále v něm kloužou a posouvají se.

Musíme si zvyknout, že smysl (i význam) řečeného, zobrazeného, zahraného, viděného vzniká až v průběhu procesu souhry a boje různých situačních a jiných souvislostí. Stručně a jasně to Eco shrnuje v eseji Znaky, ryby a knoflíky: "Znak není to, co zastupuje něco jiného (slovo jablko jablko na stromě, jablko namalované na obraze, jablko ,jako takové'), ale je především − a zásadně − to, co zastupuje své možné výklady. Znak je to, co může být vyloženo."

Dávat světu smysl v rozpravě hledáním možností výkladů znaků se stalo životní posedlostí Umberta Eca. Činil tak v každém druhu rozpravy, ať už šlo o vědu, kde však skoro vždy sledoval i popularizační záměr, o politické eseje, publikované v novinách, nebo o romány, jež se pro Eca stávaly relaxačním odbočením do poklidného zálivu, v němž se mohl uvolnit a nechat hrát zápletky a hry smyslu a interpretace, aniž by musel vnímat vědeckou oponenturu.

Ta čtenářská byla až nekriticky obdivná, ale i kritická a recenzní obec si Eca velmi cenila, zejména pro ono oživení hry kontextů a rozprav, kterou kromě Eca ovládá lépe snad už jen Salman Rushdie, jenž k této "hře románu" přidává hutnou špetku mystiky, jež u Eca ustupuje do pozadí.

Ecovo hledání smyslu proniklo i do obecné teorie kultury, která si už neláme hlavu s tím, co je krásné a co naopak upadlé a ošklivé, nýbrž s tím, jak a proč takové soudy vytváříme, k čemu nám slouží, co jimi vykládáme.

V této ecovské otevřenosti mohou mít primitivní pop-music nebo vysmívaná soap opera stejnou důležitost jako špičková klasická hudba či artový film, záleží jen na tom, co z nich dokážeme vyložit.

Nebo přesněji: jaké možné výklady se v nich v konfrontaci se světem skrývají, jen je zahlédnout. Jde pouze o to, upozorňuje Eco, abychom se v neomezeném množství kulturních a jiných informací, obrazů a znaků počítači propojeného světa neztratili. Ale to už je úkol kultury: "Kdyby kultura nefiltrovala svět, bylo by to bláznivé a pošetilé − bláznivé a pošetilé jako internet, který nemá žádnou formu ani hranice. A kdybychom byli všichni posedlí neomezeným věděním webu, byli by z nás idioti!"

Pátrání po výkladech a významech světa není totéž co jeho úplné vytěžování a neomezená nutkavá konzumace, naznačuje jasně celé dílo Umberta Eca, nýbrž zaujaté a intenzivní prosívání světa, při němž se zbavujeme strachu z nadbytku a z fixovaných ideologických výkladů: strachu z druhých i sebe sama.

S Ecovým dílem je to podobné jako se smíchem ve Jménu růže. Jak v závěru románu (i filmu) vysvětluje starý a slepý knihovník Jorge, chránící před světem tajemství zapomenutého druhého dílu Aristotelovy Poetiky, věnované společenské moci komedie: "Smích zbavuje strachu, strachu z ďábla, a bez strachu z ďábla není důvod, aby existovalo náboženství."

Tváří v tvář bláznovství dnešní planetární civilizace, tak snadno oživujícímu svůdné síly starých ideologií, nám odcházející Umberto Eco zřejmě nemohl zanechat potřebnější vzkaz.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist