Takoví jsme byli − Češi, v osmdesátých letech minulého století, za železnou oponou. S téměř sociologickým zřetelem to ilustruje právě vydaný box šesti alb obsahujících archivní nahrávky písničkářů Jana Buriana a Jiřího Dědečka z té doby.
Dva mladí intelektuálové, dnes bychom řekli příslušníci "pražské kavárny", uměli napsat i nekonfliktní písně, byť ani ty se bez ironie a sarkasmu většinou neobešly. Ale především tu byla druhá linie jejich repertoáru, již lze neshowbyznysově pojmenovat "sociálněkritická" − přitom šlo o podařenou show, jen bez byznysu.
Například Dědečkovy slavné Holky z ČKD či Vysočany, Libeň glosovaly tuzemský všední život, zatímco intimnější Burian se třeba v hudebně nervním Rybím pláči obracel ke "svému" psychiatrovi.
O takových věcech se tehdy běžně nereferovalo, natož aby se o nich zpívalo. Uznávaly se jen nemoci tělesné, ty duševní zaváněly vzpourou proti společnosti − třeba když chtěl mladý muž získat modrou knížku, aby nemusel na vojnu. Také Dědeček s Burianem v jedné pacifistické písni přetírají zelené vojenské řády na modro.
Ti dva se skvěle doplňovali. Klavírista Burian byl výraznější melodik poučený americkým skladatelem a pianistou Randym Newmanem, jehož písně si půjčoval. Vedle něho působil Dědeček − ovlivněný spíš francouzským šansonem − se svou kolovrátkovou hrou na kytaru a deklamačním zpěvem jako host, který se usadil u Burianů v obýváku, neustále něco vykládá, je kritický (přitom ve slovech cizího původu, jako je právě "kritika", komicky vyslovuje zásadně měkké "i") a nechce se odtud hnout.
Burian s Dědečkem: Jak je na tom domov můj?
Jenže tvůrčí napětí mezi muzikálním Burianem a literátským Dědečkem vytvářelo překvapivé vjemy a pohledy na věc. A tak i posluchač více než šestihodinového maratonu nyní vydaných nahrávek musí potvrdit, že se to dá s gustem přežít. Dokonce i v nejobyčejnějších pasážích vyznačujících se někdy juvenilním komunálním humorem o ženských či chlastu a třeba hraných jako blues. Jenže ani toto klišé neznamenalo v pojetí Dědečka s Burianem průšvih, k jakému to v průměru v tuzemském "folku" dospívá. Burian s Dědečkem nebyli průměrní.
Z alb je patrné jedno z jejich východisek: semaforský tingltangl Suchého a Šlitra − ostatně Jiří Suchý se na nahrávkách mihne jako host. Dobře to zapadalo do zdejší tradice autorských dvojic: Voskovec−Werich, Suchý−Šlitr, Vodňanský−Skoumal. Ty dvojice zároveň definovaly moderní českou písničku jako drama ve třech minutách, kde text není jen doplňkem hudby, ale nositelem byť třeba obyčejného, ale důmyslně vyjádřeného sdělení.
Jan Burian & Jiří Dědeček
Na blankytném pozadí
Galén 2015
A to byla rovněž práce Buriana s Dědečkem: na povrchu se zdála lehká, ovšem v hloubi byla náročná, často překvapivě vypointovaná.
Když se k dvojici v raném období přidala jejich vrstevnice, zpěvačka Magda Křížková s "voraženým" hlasem šansoniérky od rány, patřičně to písně rozpálilo. Jejich teatrálnější pojetí odkazovalo k Semaforu šedesátých let, kde Křížková ještě jako dítě vystupovala.
Žánrově se autoři hudby neomezovali. Používali vše, co bylo po ruce: od kupletu, kramářské písně, polky, valčíku, lidovky či tanga po rokenrol. Hudebně svébytné to někdy bylo víc v interpretačním než tvůrčím pojetí. Ale interpretace je přece podstatou "lidové" písničky, byť nejlepšími Burianovými i Dědečkovými texty povýšené až na filozofující rozpravu o lidské existenci.
Jací jsme tedy byli? Nejspíš stejní jako dnes (ačkoliv to tak v listopadu 1989 nevypadalo), kdy významné množství Čechů opět touží po silné ruce a uzavření se za oponou. Ale podívejme se na to z lepší stránky: jako na ideální téma pro "sociology" české písně Buriana s Dědečkem. "Vypadá to jako skládka, ale jsou to Čechy, domov můj," zpíval v osmdesátých letech Dědeček. Nebo snad to bylo včera a myslel tím jiné svinstvo než klasický nepořádek?
Burian s Dědečkem: Jak je na tom domov můj?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist