Americká krajina v sobě má něco magického. Přitažlivost typicky amerických filmových žánrů jako western či road movie stojí z velké části na působivosti nekonečných dálnic a panoramat uprostřed pouští. Ale má v sobě i cosi démonického − základem významného procenta amerických hororů je předpoklad, že na venkově a v přilehlém okolí číhá zlo.
Síla českého debutu Polednice, který dnes vstupuje do kin, spočívá v tom, že tuto hrůzu s velkou elegancí usadil do malebné české kotliny.
Od prvních záběrů na klasy obilí a blankytné nebe, od první jízdy po silnici obsypané stromy se ukazuje to, co už bylo k vidění mnohokrát jako největší stereotyp české kinematografie. A přesto je od prvních chvil jasné, že takhle ještě česká krajina na plátně nepůsobila.
Mladý filmař Jiří Sádek ve spolupráci se scenáristou Michalem Samirem a kameramanem Alexandrem Šurkalou mezi obilné klasy zalité sluncem vnáší zlověstnou náladu.
Jde o jemnou práci kamery, střihu i minimalistické hudby, plynule přecházející do nepříjemných zvuků. Ale jde také o vynalézavost, s jakou se přetvářejí stavební kameny žánru. Sádek a jeho tým dobře znají tradiční prvky hororu − od načasování těch správně skřípavých zvuků po vykreslení venkovanů, mezi něž vpadnou "nevinné duše" z města.
Děsivá záře českého slunce
Filmový horor v Česku poslední dobou hledá tvář. Podobně jako další žánry se doposud neuměl adaptovat na domácí prostředí. Ale v posledním roce se objevilo hned několik debutů, které si umějí nejen chytře půjčovat z klasické hororové výbavy − už to se v tuzemském "žánrově zaostalém" prostředí počítá −, ale objevují zcela svébytné tvary.
Nenasytná Tiffany režiséra Andyho Fehu spojila hororové komedie s českou zemitostí i s rozvernou pohádkovou moralitou. Středometrážní Lesapán Pavla Soukupa s nadhledem i umem aktualizoval motivy erbenovských balad a nalezl typické české monstrum uprostřed hájovny. A Jiří Sádek se teď od zcela konkrétní Erbenovy balady, která snímku dala název, odpíchl k hororu, který se nakonec bez monstra docela dobře obejde.
V Americe se tomuto žánru říká "vidlácký" horor a jeho tématem je střet měšťáků s buranstvím. Nevlídnou a nenávistnou tvář českého venkova doposud ukazoval především Zdeněk Troška, jenže ten se dodnes domnívá, že točí milé filmy.
Polednice
Režie: Jiří Sádek
Falcon, distribuční premiéra: 3. března
Když v Polednici Aňa Geislerová coby mladá matka s dcerou přijíždějí do vísky, z níž se stane dějiště filmu, potkávají velmi trefně počeštěné verze oněch amerických "buranů".
Sádek se na venkov dívá mnohem vlídněji a uvěřitelněji než rádoby lidový Troška. V Polednici jsou lidé v zásadě dobrotiví, jen si občas přihnou a pak mají nepěkné choutky. Nebo se trochu pomátli vinou nešťastného osudu.
Jednou z největších předností snímku Polednice je fakt, že díky přesnému vedení herců, kteří vědí, jaké postavy hrát, vytvořil živoucí prostor.
Režisér si pozval specialistu z Hollywoodu, který českým hercům pomáhal "dostat se do rolí", pochopit jejich motivace. A přesně z takových detailů vzniká film, který nepotřebuje hledat překombinovaně originální dějové zvraty, a přesto takřka do konce udrží diváka v napětí.
Film se bohužel věnuje atmosféře a postavám více než ději a v druhé půli už to nestačí. Obrat k psychologii i k aktualizaci baladických motivů mu citelně ubírá na síle. Drama už nevznikne a horor tím trpí.
Polednice nejvíce potěší i poděsí tím, že z nádherné, sluncem prozářené krajiny učinila zlověstné místo, ale zároveň i prostor, v němž lze najít naději. Jde o sebevědomé, promyšlené filmařské rozhodnutí, které sice není dotažené a směřuje k předvídatelnému konci, ale i tak mu nelze nezatleskat.
Děsivá záře českého slunce
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist