Ze všech sólistů dalšího přímého přenosu z newyorské Metropolitní opery se předem nejvíc psalo o tom, který v sobotu v Pucciniho Manon Lescaut vůbec nezpíval − německém tenoristovi Jonasi Kaufmannovi.
V historii náhlých operních záskoků to však byla jen bouře ve sklenici vody: Kaufmann se omluvil už během zkoušek a náhradní De Grieux, Roberto Alagna, měl před únorovou premiérou nové inscenace Manon Lescaut na studium šestnáct dní. I když v této roli předtím nikdy nevystoupil, pravděpodobně svůj part neviděl prvně.
Od začátku sobotního přenosu se vložil do role s temperamentem hodným Alagnova sicilského původu. Patřil mu první potlesk a v závěru večera i ten nejsilnější.
Tenor dvaapadesátiletého veterána Metropolitní opery − Alagna tam odzpíval přes dvacet roků, stovku večerů a šest přímých přenosů − se z mladodramatického proměnil takřka na hrdinný. Co snad ztratil na lesku, získal na vášnivosti. Jeho milostné scény s titulní hrdinkou patřily k nejpřesvědčivějším, jaké lze v současných divadlech slyšet.
Přitom lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová, v přístupu k rolím intelektuálnější, je i technicky úplně jiný typ. Zpívá dokonale lehce, má pestřejší výrazový rejstřík i paletu hlasových barev.
Těžko posoudit − a není to ani podstatné −, kdo koho víc umocňoval. Nakolik je spojila šťastná náhoda a kde jsou hranice jejich vzájemného násobení, může ukázat hned další přenos z Metropolitní opery: 2. dubna jiné Pucciniho dílo, Madame Butterfly.
Náhradník Alagna okouzlil v Metropolitní opeře i Pucciniho Manon
Opolaisová je už dnes sama o sobě takovou osobností, jaká si každým svým výkonem vynucuje srovnání i se slavnějšími operními hvězdami typu Anny Nětrebkové.
Kdo zažil před půlrokem pražský koncert Opolaisové a mohl teď srovnat i její jevištní podání árie Manon Sola, perduta, abbandonata, má o čem přemýšlet: například o neskutečném propojení hudebního intelektu, přirozenosti, vroucnosti i dramatického rozletu.
Stokrát může člověk číst, jaký byl Giacomo Puccini bonviván a že teprve po Manon Lescaut složil své nejlepší opery. A pak se objeví tvůrčí zpěvačka jako Kristine Opolaisová a ruku v ruce s Robertem Alagnou dá v poslední třetině opery zapomenout na topografické nesmysly libreta i režisérova pojetí (přesunutí do válečné Francie okupované nacisty je jalové), stejně jako na hřmotnou výpravu.
V operách se umírá napořád − ale málokdy to návštěvníkem tak otřese jako při této Manon Lescaut.
Ke cti režiséra Richarda Eyra i dirigenta Fabia Luisiho patří, jak vyzdvihli dva největší sólistické talenty inscenace.
Naopak je už potřeba kritizovat české tištěné programy pro kina: nic o interpretech ani obsazení menších rolí. To si třeba v Manon nezasloužili oba výborní tenoři, Zach Borichevsky v roli Edmonda ani Andrew Bidlack jako Lampář. Bývávaly ty programy lepší.
Náhradník Alagna okouzlil v Metropolitní opeře i Pucciniho Manon
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist