Co bylo v roce 1859 chápáno jako kritika společnosti carského Ruska, nemůže být východiskem pro současné divadelní uvedení. Z románu Oblomov spisovatele Ivana Alexandroviče Gončarova, jehož adaptaci dnes ve druhé repríze uvede pražské Divadlo v Dlouhé, však přetrvává "oblomovština" jako postoj k životu.
Citlivý, inteligentní a dobromyslný ruský šlechtic Oblomov trpí duševní leností, nerozhodností, nepředstíraným nezájmem o cokoliv a věčným osnováním plánů, jež nikdy neuskuteční.
Zkušení dramatizátoři, manželé Hana Burešová a Štěpán Otčenášek, v Dlouhé zbavili titulní postavu hanlivého přídomku "zbytečný člověk" a hledali dnešní psychologické i sociologické podoby tohoto jevu. Podařilo se.
Vznikl pozoruhodný scénický tvar, jenž v první řadě pojmenovává dynamičnost a pohyblivost představující neustálý tlak, který požaduje změnu a aktivitu. Tomu napomáhají hudba herce Jana Vondráčka, využívající úryvků z Belliniho opery Norma, či kostýmy Kateřiny Štefkové, které prolnutím minulosti a dneška navozují a zároveň hned odmítají zařazení do konkrétní doby a místa. Stejně tak světelný design Filipa Wiesnera spoluvytváří dobové prostředí, aby je okamžitě nahrazoval sugestivním prožitkem atmosféry.
Oblomov se ani po půldruhém století nežene za hmatatelnými úspěchy
Scéna Martina Černého je stvořena pro trvalý pobyt a pohyb pěti herců na jevišti. Všichni sice vytvářejí individuální postavy, ale vzápětí se společně stávají chórem, jenž obrazně pojmenovává ono neutuchající a úporné kolotání společnosti vyžadující změnu a aktivitu, neúnavně tím dotírající na Oblomova. Zároveň chór vyjevuje vnitřní stav toho, na nějž útočí.
Oblomov v podání herce Michala Isteníka, jenž v Dlouhé hostuje z Městského divadla Brno, tak musí vydávat překvapivě velkou energii, aby tlaku čelil; možná je této energie na nečinnost Oblomova někdy až příliš. Ale to nic nemění na tom, že tenhle Oblomov svým sněním o dětství jako po uspokojení základních lidských potřeb přinejmenším nahlodává představu o úspěšnosti, jíž lze dosáhnout neustálým vypětím.
Oblomov
Režie: Hana Burešová
Premiéra: 16. března, nejbližší uvedení dnes a dále 4. a 19. dubna
Jistě, je skoro nedospělým dítětem, které se ani v nejmenším nedovede postarat o jakoukoliv praktickou záležitost, ale je též sympatický svou touhou spočinout v klidu a míru, nehnat se jen za hmatatelnými a ocenitelnými výsledky, za pracovními i společenskými úspěchy. Což je zajisté téma v přítomnosti nadmíru živé.
V Divadle v Dlouhé se tak zrodilo současné drama, jež se ptá, jak žít, aniž by na tuto otázku poskytovalo odpověď. Pojem drama v tomto případě znamená, že se inscenace vrací k prapodstatě činohry, kde mírou všeho je lidské jednání. A využitím obrazných vyjádření inscenace zůstává věrna i dalším základním kategoriím, které tvoří drama − situacím, postavám a vyrovnanému herectví, jež se nevyhýbá intelektuálnímu a citovému patosu.
To vše dokazuje, že i v době operující s pojmem "postdramatičnost" značícím, že drama je překonáno, ve skutečnosti drama stále má svou váhu a platnost.
Oblomov se ani po půldruhém století nežene za hmatatelnými úspěchy
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist