V současnosti u nás CNG zažívá velký rozmach, máme již přes 110 veřejných plnicích stanic, roste počet továrně nabízených aut a pomalu mizí i omezení vjezdu do garáží. Stlačený zemní plyn nachází uplatnění jako palivo především v osobních automobilech, dodávkách a autobusech. Pro nákladní dopravu, hlavně tu dálkovou však CNG plně vhodný není.

Omezený dojezd

Stlačený zemní plyn se ukládá do válcových zásobníků, které jsou u osobních aut a dodávek montovány obvykle pod podlahu, u autobusů na střechu. U nákladních vozidel se instalují místo klasických nádrží, do prostoru omezeného rozvorem kol. Ocelové lahve navíc snižují i ostře sledované užitečné zatížení. Proto se nákladní vozy na CNG používají většinou jen pro městské komunální služby, případně městskou či příměstskou distribuci. U nás má s provozem takových nákladních aut největší zkušenosti společnost Santa Trans, dceřiná firma Kofoly, provozující sedm tahačů Iveco Stralis a pět Scanií G340 Streamline. Vzhledem k tomu, že je používají pouze pro přepravu po České republice, není pro ně dojezd mezi 350 až 450 km problémem.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se