Mé dílo nemůže zaniknout a nezanikne. Tyto budovy − možná. Budovy, komíny, stroje − to jsou jen hromady cihel a starého železa. Ale můj systém zůstane k užitku všem, kteří přijdou po nás, řekl v jednom z rozhovorů Tomáš Baťa. A to ještě v době, kdy rozvoj zlínské firmy nedosáhl svého vrcholu.

Že baťovské poučky opravdu neztrácí platnost, potvrzují současní čeští podnikatelé a manažeři. "Baťové byli obdivuhodní tím, že v řadě věcí předběhli svou dobu. Co měl Apple v roce 2015, to měl Baťa v roce 1930," uvádí Jaroslav Řasa, spoluzakladatel a jeden z majitelů firmy Abra Software. Na mysli má třeba firemní nemocnici, ale i řadu věcí z řízení podniku. Sám začal podnikat po přečtení Baťovy knihy Úvahy a projevy.

Jeden z nejúspěšnějších podnikatelů na českém internetu Ondřej Bajer přirovnává Baťu k jiné z nejprůbojnějších firem současnosti. "Možná vám to bude znít divně, ale Baťa byl ve své době něco jako v současnosti Google," říká někdejší spolumajitel Centrum.cz a nyní investor e-shopu s oděvy a obuví Zoot.cz. "Baťa přišel s řešením něčeho, co se do té doby dělalo de facto ještě feudálně. A to v sektoru, který byl zlatou žílou a měl velký potenciál. A tuto žílu dokázal stejně jako Google obsadit globálně, ovládat, čerpat z ní velké množství peněz a díky nim vybudovat tak velké impérium," popisuje Bajer.

Vybuduj nejprve sebe

Podnikatelé a manažeři, kteří diskutovali na setkání Hospodářských novin "Jak vrátit národu podnikavého ducha Tomáše Bati", se shodli v tom, že nejdůležitějším baťovským pravidlem využitelným v dnešním řízení firmy je být jako šéf neustále příkladem. "Ať chcete nebo ne, vždycky to ve firmě začíná číslem jedna. A Tomáš Baťa byl lídrem, který ostatním ukazoval chování a cestu," říká Roman Slupka, který v několika firmách působil jako krizový manažer a nyní se snaží úspěšným podnikům pomoct růst.

"Baťa se stal morální autoritou, říkával, že lidé s pokřiveným charakterem nemohou udělat rovnou práci," doplňuje Stanislav Martinec, majitel vizovického výrobce modulových staveb Koma Modular, který zvítězil v soutěži HN Firma roku 2015.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru