Firmám v Česku se otevírá další pohodlné spojení se zaoceánskými destinacemi. Česko bude s dalšími 1400 městy na světě nově spojovat pravidelná vlaková linka mezi Ústím nad Labem a přístavem v Antverpách.

Dosud české firmy využívaly pro přepravu přes oceán hlavně německé přístavy, především Hamburk. "Kapacity, které (v Hamburku) jsou − i železniční spojení −, jsou naplněné skoro ze sta procent," uvedl náměstek českého ministra dopravy Kamil Rudolecký, podle kterého má proto nové spojení s Antverpami obrovský potenciál. Do konce roku chce společnost ČD Cargo, která linku provozuje s belgickou firmou B Logistics, přepravit asi 120 tisíc tun nákladu, což odpovídá šesti tisícům kamionů.

Výhodou má být cena a čas

Podle poradkyně pro intermodální přepravu antverpského přístavu Kataríny Štancové nabízí Antverpy firmám střední a východní Evropy hned dvě výhody: cenu a čas dopravy. "Pokud nebudeme brát v potaz pouze samotnou vlakovou přepravu, ale cenu za celou cestu zboží například z jižní Moravy do Číny nebo Spojených států, tak budeme určitě vůči ostatním přístavům konkurenceschopní," uvádí Štancová. Výhodný má být i čas dopravy, jelikož mnoho lodních společností si zvolilo Antverpy jako takzvaný první a poslední evropský přístav. "Do Antverp připluje loď jako do prvního přístavu v Evropě a až poté pokračuje se zbožím dále do Rotterdamu, Bremerhavenu a Hamburku. To může čas dopravy zkrátit i o dva dny," dodává Štancová.

208 mil.

tun zboží a surovin prošlo antverpským přístavem v roce 2015.

Rozšíření dostupnosti antverpského přístavu pro střední a východní Evropu předcházela podle Štancové velmi podrobná analýza konkurenceschopnosti vůči německým přístavům. "Z analýzy vyplývá, že kapacity mezi zeměmi střední a východní Evropy a německými přístavy jsou velmi limitované, což může do budoucna působit problémy. Rozhodli jsme se proto vytvořit těmto státům alternativu," vysvětluje Štancová, která se na propojení přístavu s regionem střední a východní Evropy zaměřuje.

Antverpy jsou druhým největším evropským přístavem. Vloni jimi prošlo zboží a suroviny v objemu 208 milionů tun, což bylo téměř o pět procent více než v roce 2014. Větší už je v Evropě jen Rotterdam a trojici největších přístavů uzavírá Hamburk. Jeho vytížení ale vloni kleslo o 5,4 procenta na necelých 138 milionů tun.

Přístav v Antverpách má navíc díky své rozloze, která je největší v Evropě, ještě mnoho místa na plánovanou výstavbu nových kontejnerových terminálů. Už teď ale ročně přístav "obslouží" téměř 15,5 tisíce lodí.

Banány zpět do vlaků

První vlaky, které na trasu mezi Ústím nad Labem a Antverpami vyrazily, byly podle Štancové velmi dobře naplněné. "Zájem je velký," potvrzuje Tomáš Eichler z ČD Cargo. Kapacity vlaků se podle něj úplně naplní ve chvíli, kdy budou převážet i kontejnery, což bude podle plánu na přelomu května a června. V tu chvíli se také zintenzivní frekvence spojů. Nyní vyjíždějí vlaky dvakrát týdně, od července by to mělo být třikrát týdně. "Naším cílem je ale spojení až pětkrát týdně," říká Štancová

ČD Cargo nabízí téměř tisíc nakládacích míst v Česku a B Logistics zase 215 míst v Belgii i s napojením na přístav Rotterdam. Vlak může převážet téměř jakékoliv zboží. "Rádi bychom převáželi například banány," říká Eichler. "Banány se dříve převážely vlaky, pak se od toho ale upustilo a velkou část z nich převážejí kamiony. My bychom chtěli banány vrátit na železnice," vysvětluje.

"Chceme vytvořit udržitelnou alternativu silniční dopravy. Je to důležité z hlediska dopravy i životního prostředí," doplňuje ředitel B Logistics Geert Pauwels.