Začalo to drobným incidentem u prodejního pultu s panenkami. Americká spisovatelka Patricia Highsmithová si přivydělávala v obchodním domě, filmová práva na její první knihu s názvem Cizinci ve vlaku měl brzy koupit Alfred Hitchcock. Ona se ale zatím trápila vánoční rutinou. Když obsloužila jednu blonďatou zákaznici v norkovém kožichu, náhle se jí zatočila hlava.

Večer si jako v horečce sepsala námět na další román − žádné kriminální téma, jaké po ní budou požadovat nakladatelé díky obřímu úspěchu Cizinců ve vlaku. Romance o lásce dvou žen vyšla v roce 1952 pod pseudonymem, prodalo se jí přes milion kusů a po mnoha dekádách se nyní knihy chopil hollywoodský režisér Todd Haynes, specialista na dobové látky plné netradičních vztahů.

V dramatu Carol, které dnes vstupuje do českých kin, hraje "dámu v kožichu" Cate Blanchettová, mladou prodavačku Rooney Mara. A Haynes se opět ukázal jako tvůrce, který umí vyprávět osudové romantické příběhy, zasazené do rozklížené doby, čistě pomocí barev.

Nezávislý režisér Haynes se v devadesátých letech − podobně jako bratři Coenové − proslavil díky filmovému festivalu Sundance a patří k autorům takzvaného new queer cinema, hnutí, které se věnuje gay a lesbické tematice. Netočí však společensky angažované filmy.

Inspirován klasickými melodramaty režiséra Douglase Sirka z padesátých let, ukrývá Haynes témata represe a nerovných vztahů pod naleštěnou vizuální fasádu umělého hollywoodského světa.

Už jeho průlomový snímek Safe z roku 1995 nabízí hned po úvodní noční jízdě ulicemi s neuspokojivou sexuální dohrou rozjasněný detail na ruce ve žlutých rukavicích opečovávající květiny stejné barvy. Nejvýrazněji se Haynes přiblížil Sirkově zářivé virtualitě, pod níž se skrývají temné věci, v roce 2002 v dramatu Daleko od nebe, jež se odehrává v padesátých letech minulého století. Sama barva zde má moc vyprávět o hnutích v nitru postav.

V Carol se však Haynes spolu s kameramanem Edwardem Lachmanem neinspiroval v dobovém Hollywoodu, ale u newyorských fotografek Vivian Maierové či Helen Levittové, které zachycovaly městskou krajinu ve snímcích na pomezí reportážní fotografie a umění. A podobná směs naturalismu a romantické umělecké vize prostupuje celý film, který se řadí po bok velkých amerických romancí.

Vztah mezi mladou prodavačkou, jež ráda fotí, a ženou z vyšší sociální vrstvy, které lesbická minulost komplikuje rozvod, zachycují tvůrci na hrubozrnný šestnáctimilimetrový film, v nazelenalých a fuchsinových odstínech. V detailech a letmých pohledech ožívá tehdejší svět − s obchodním domem přeplněným lidmi i zaměstnanci, kde existuje i funkce podavače santaclausovských čepiček.

Film

Carol
Režie: Todd Haynes
Bontonfilm, česká distribuční premiéra: 21. dubna

Ale ožívá také svět, v němž homosexualita je tabu a kde není prostor pro otevřené emoce jako v dobových melodramatech, přejících tradiční rodině. Přesto je náklonnost obou žen přítomna v každém okamžiku, ve velkorysých gestech Cate Blanchettové, ve stydlivém, rozpačitém počínání Rooney Mara, v pohledech očí i tónu hlasu.

Režisér Haynes zároveň tlumí i zesiluje city na plátně. Vyhýbá se experimentům, jaké vévodily jeho snímku Beze mě: Šest tváří Boba Dylana, kde ústředního zpěváka hrálo šest různých osob včetně Blanchettové. A vyhýbá se i přepjatosti hollywoodských dramat − znepokojivé tóny umí evokovat důsledným snímáním světa v tlumených barvách a záběrech skrze špinavá či rozmlžená skla vozů a výkladních skříní.

Lesbické filmy často vyvolávají vyhrocené emoce a upozorňují na své téma. Haynes natočil naopak takřka obyčejný, citlivý i realistický snímek o lásce dvou lidí, který však má v nejlepších momentech sílu velkofilmu. Příznačně končí záběrem na tvář, ve které se skrývá celý svět.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist