Vydání osmialbového souboru nahrávek písničkáře Oldřicha Janoty nazvaného Ultimate Nothing je dlouho očekávané, předem se však dalo odhadnout, že půjde o diskutabilní událost.

Janota nikdy nebyl hudebníkem, který si připraví skladbu, vybrousí ji do optimálního tvaru, předstoupí s ní před publikum a dál ji nemění. Podstata tvorby pro něj spočívá ve vývoji − písně, které začal považovat za hotové, obvykle přestal hrát. V době největšího tvůrčího rozmachu vydávat desky nemohl − o to víc vznikalo amatérských záznamů. A tak dnes existuje rozsáhlý archiv nahrávek, z nichž však není snadné složit reprezentativní obraz.

Sám Janota se ostatně vytvoření uceleného "portrétu" vždy bránil. Když začal dostávat nabídky od vydavatelů, starší písně už hrát nechtěl a odmítal i publikování dobových nahrávek. A když ho přece někdo přemluvil, přistupoval k věci s jakýmsi destruktivním sarkasmem. S ním sestavil i aktuální osmialbum, příznačně pojmenované Kompletní nic.

Oldřich Janota začínal jako typický folkař a trvalo mu dlouho, než se prosadil. Bylo mu třicet, když začala hrát jeho skupina Mozart K. s unikátní kombinací nástrojů (harmonium, mandolína, saxofon, elektrická kytara) a neobyčejně sugestivními písněmi.

Mozart K. vystupoval v letech 1980 až 1983 a krátce po jeho rozpuštění se Janota spojil s kytaristou Pavlem Richterem a baskytaristou Lubošem Fidlerem, dřívějšími členy alternativního rockového souboru Švehlík. Sdíleli zaujetí minimální hudbou a vytvářeli propracované zvukové plochy, dokonale korespondující s Janotovými magickými skladbami.

V roce 1985 se Janota nervově zhroutil a na scénu se vrátil až po dvou letech. Spolupracoval s violisty Irenou a Vojtěchem Havlovými, pak se vrátil k sólové tvorbě, s občasnými skupinovými projekty.

Janotova umělecká dráha je plná podivuhodných momentů. Jedna taková událost, možná až příliš často zdůrazňovaná, se odehrála v červnu 1984 na Folkovém kolotoči v Břeclavi.

Místo standardního festivalového koncertu se posluchači dočkali divoké koláže přednatočených pásků a "scratchování" gramofonu. Janota, Fidler i Richter tehdy už za sebou měli mnoho novátorských počinů, ale tohle byla planá provokace, vlastně se jen snažili naštvat publikum.

Nahrávku z Břeclavi − z tvůrčího hlediska velmi málo zajímavou − teď Janota se svou typickou zlomyslností do kompletu zařadil skoro celou, na úkor skutečně vydařených záznamů.

Hudebník to okomentoval slovy: "I takhle se to do hlavy nevejde. Ani mně ne. Ani po všech těch letech, vesmírnejch i jinech, co vod tý doby uběhly." Není lehké odhadnout, zda četné chyby v dokumentaci nejsou součástí promyšlené mystifikace. Nebo když Janota datuje vznik "levácké opery" Zrcadlová koza do "počátků 2. tisíciletí" − je to matematický omyl? Nebo jde spíš o nějaké tajemné sdělení?

Album

Oldřich Janota
Ultimate Nothing
Indies Scope Records 2016

Na těch osmi discích je pořád mnoho zajímavého. Reedice alba Žlutě, jistě jednoho z vrcholů Oldřichovy diskografie. Nahrávky sestavy Janota, Fidler, Richter z jara 1995 − trio se po deseti letech jednorázově sešlo ve studiu, ovšem z vydání připravovaného alba tehdy nic nebylo. Tak aspoň teď, po dalších jednadvaceti letech.

Na osmialbu jsou také ukázky z pásku, který skupina Mozart K. pořídila v srpnu 1982, kdy načerno nahrávala v bratislavském televizním studiu. Některé důležité skladby z Janotova repertoáru (Akát, Na kalužích olej) nyní konečně poprvé vycházejí, ale pořád jich dost zůstává nevydaných.

A tak nakonec převažuje trpký pocit z nedostatečně využité příležitosti. Dva papírové obaly, do nichž jsou disky vloženy, nesou čtyři nápisy: I love me, I hate me, I love you, I hate you. Janotův rozporuplný vztah k vlastní tvorbě i k svému publiku to vystihuje docela trefně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist