Nedělní vystoupení Daniela Barenboima na Pražském jaru pro něj muselo být výjimečné − odehrálo se na den přesně padesát let poté, co dirigent na festivalu debutoval.
Koncertem, jenž sestával z Brucknerovy Páté symfonie, zároveň pokračovala Barenboimova fascinace skladatelem, kvůli němuž kdysi začal dirigovat.
Barenboim od dětství hraje na piano, dodnes paralelně vede kariéru dirigenta i klavíristy. Když na Pražském jaru roku 1966 debutoval, dirigoval Anglický komorní orchestr od klaviatury.
Dnes je aktivní i mimo hudbu, věnuje se politice a lidským právům na Západním břehu Jordánu i v Pásmu Gazy a nedávno v Berlíně uspořádal koncert pro uprchlíky.
O ničem z toho dirigent v Praze nestihl hovořit. Přiletěl už v sobotu, ale měl čas jen na půlhodinovou zkoušku, aby s orchestrem Staatskapelle Berlin otestoval akustiku Smetanovy síně pražského Obecního domu. Vyplatilo se − v sále, kde se zvuk leckdy "rozplizne", znělo těleso čistě a bylo pestře odstínované.
Barenboim v pauzách zvyšoval napětí
Brucknerovu Pátou si dirigent osvěžovat nemusel. Všechny skladatelovy symfonie kdysi natočil s Chicagskými i Berlínskými filharmoniky, aby se k nim roku 2010 ještě vrátil se Staatskapelle Berlin.
"Orchestr má zkušenost s Wagnerovými operami, což Brucknerovi dodává novou dimenzi, neboť Brucknera Wagner silně ovlivnil," vysvětlil tehdy Barenboim. Z projektu vytěžil také cyklus nahrávek pro Peral, své výhradně digitální hudební vydavatelství.
Také z nedělního koncertu bylo zjevné, že orchestr má Brucknera zažitého. Barenboim nastavil tempo první a druhé věty, později hráčům dopřál víc volnosti. Opakovaně mu stačilo gestikulovat jednou rukou, aby z nástrojové sekce vytryskl gejzír energie.
Orchestr hrál svědomitě, koncert na Pražském jaru byl jeho jediným výletem z Berlína tento měsíc, kde jinak uvádí Pucciniho, Verdiho a Weberovy opery.
Barenboim dirigoval bez partitury, do popředí vytahoval žestě i perkuse a místy skladbu roztahoval do wagnerských proporcí, aniž by utopil tišší pasáže. Kontrast mezi nimi a hlasitými momenty byl pak o to úchvatnější díky taktním, často jen vteřinovým pauzám, které u posluchačů zvyšovaly napětí.
Barenboim v pauzách zvyšoval napětí
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist